UCHWAŁA NR XXXVI/270/06

Osoba odpowiedzialna za treść informacji: Anna Szydłowska
UCHWAŁA NR XXXVI/270/06 RADY POWIATU SOKÓLSKIEGO
z dnia 24 lutego 2006 r.
w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Sokółce z działalności w 2005 r.
UCHWAŁA NR XXXVI/270/06

UCHWAŁA NR XXXVI/270/06
RADY POWIATU SOKÓLSKIEGO

z dnia 24 lutego 2006 r.

w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Sokółce z działalności w 2005 r.

Na podstawie art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2005 r. Nr 244, poz. 2080) w związku z art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806 i z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, z 2004 r., Nr 102, poz. 1055) uchwala się, co następuje:

§ 1.

Zatwierdza się roczne sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Sokółce z działalności w 2005 r., stanowiące załącznik do uchwały.

§ 2.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

Przewodniczący Rady

Jan Kułak

 

Załącznik

 do uchwały Nr XXXVI/270/06

Rady Powiatu Sokólskiego

z dnia 24 lutego 2006 r.

 

ROCZNE SPRAWOZDANIE POWIATOWEGO RZECZNIKA KONSUMENTÓW W SOKÓŁCE Z DZIAŁALNOŚCI W 2005 r.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Sokółce został powołany uchwałą Rady Powiatu Sokólskiego Nr V/14/98 z dnia 30.XII.1998 r.

 

Podstawowe kompetencje Powiatowego Rzecznika Konsumentów określa art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów. Należą do nich:

1)      zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów,

2)      składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,

3)      występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,

4)      współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi.

5)      wytaczanie powództw cywilnych na rzecz konsumentów oraz wstępowanie za ich zgodą do toczących się w ich sprawach postępowań.

 

Szczególne miejsce w działalności Rzecznika zajmuje bezpłatne poradnictwo prawne oraz informacja konsumencka - udzielane konsumentom bezpośrednio przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Sokółce, a także w ramach Wydziału Organizacyjnego – u referenta prawnego, w godzinach pracy Starostwa. Informacje i porady udzielane są również telefonicznie.

W roku 2005 r. Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Sokółce udzielił około 55 porad. Konsumenci zwracali się głównie z zapytaniami o szczegółowe informacje dotyczące właściwego stosowania procedur reklamacyjnych. Rzecznik kilkunastu konsumentom udzielił pomocy w sformułowaniu kierowanych do sprzedawców pisemnych wezwań do usunięcia niezgodności towaru z umową, wezwań do zapłaty, wezwań do spełnienia świadczenia w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem usług, oświadczeń o odstąpieniu od umowy. Kilku konsumentom Rzecznik pomógł ponadto nawiązać kontakt z niezależnymi biegłymi rzeczoznawcami, wpisanymi na listę prowadzoną przez Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej w Białymstoku w zakresie jakości towarów konsumpcyjnych. Opinie rzeczoznawców pozwoliły konsumentom występować z reklamacjami popartymi dowodami, precyzyjniej formułować żądania podnoszone w zgłoszeniach reklamacyjnych, a z drugiej strony - pozwoliły zażegnać spory, w których racja nie leżała po stronie konsumentów.

Część porad udzielonych przez Rzecznika dotyczyła sytuacji niespornych, w których konsumenci zwracali się z prośbą o wyrażenie opinii lub o ocenę możliwych skutków umów, które zamierzali zawrzeć.

W sprawach wymagających interwencji Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Sokółce występował do przedsiębiorców z bezpośrednimi wezwaniami do udzielenia wyjaśnień.

W 2005 r. Rzecznik zarejestrował 18 spraw, w których konieczna była interwencja Rzecznika, w większości przypadków wiązała się ona z koniecznością kilkukrotnego występowania w danej sprawie.

Struktura wystąpień Rzecznika w 2005 r. przedstawia się następująco:

 

Wyszczególnienie

Ilość spraw

Sprawy

w toku

 

I. Usługi, w tym:

 

 

systemy argentyńskie

2

1

telekomunikacja

2

1

Pralnicze

1

 

remontowo - budowlane

1

 

 

II. Umowy sprzedaży, w tym:

 

 

 

sprzęt RTV i AGD

1

 

obuwie

2

 

samochody i akcesoria

2

1

materiały budowlane

1

 

telefony

3

1

wyroby medyczne

1

 

inne

1

 


III. Umowy poza lokalem i na odległość

 

 

1

 

1

 

OGÓŁEM

 

 

18

 

5

 

Rzecznik może jedynie przedstawiać argumentację skłaniającą przedsiębiorców do uznania roszczeń konsumentów, w związku z tym, że jego wystąpienia mają wyłącznie mediacyjny, a nie nakazowy charakter – fakt, iż w większości spraw wystąpienia Rzecznika przyczyniły się do polubownego załatwienia sporów należy uznać za sukces Rzecznika.

W sprawach, w których nie udało się potwierdzić racji konsumentów, jako pozytywny należy wskazać aspekt edukacyjny wystąpień Rzecznika, pozwalający konsumentom wyciągnąć wnioski, co do uwarunkowań prawnych ich funkcjonowania w warunkach wolnego rynku.

Wartość roszczeń podnoszonych przez konsumentów wahała się w danych sprawach w przedziale od kilkudziesięciu złotych do kilkunastu tysięcy złotych, przy czym znaczna wartość roszczeń, podobnie jak w latach ubiegłych, występowała w sprawach mających za przedmiot usługi finansowe świadczone przez konsorcja argentyńskie. W jednej ze spraw, dotyczącej reklamacji samochodu osobowego wartość ta wyniosła kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Jako istotne z punktu widzenia edukacji konsumenckiej należałoby wymienić udostępnianie przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Sokółce, w siedzibie Starostwa, materiałów informacyjnych dotyczących pozycji prawnej konsumentów w Polsce oraz istoty podstawowych umów zawieranych przez konsumentów. Ulotki i informatory dotyczące tej problematyki Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Sokółce otrzymuje od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz od Stowarzyszenia Konsumentów Polskich i Federacji Konsumentów, w ramach współpracy z tymi podmiotami.

W ramach współdziałania z innymi organami wykonującymi zadania w zakresie ochrony praw konsumentów Rzecznik pozostaje także w stałym kontakcie z Wojewódzkim Inspektoratem Inspekcji Handlowej w Białymstoku. Stałą współpracę w zakresie wymiany informacji Rzecznik prowadzi również z Urzędem Regulacji Energetyki – Delegaturą w Lublinie.

O zakresie i sposobie działania organów, których zakres działania dotyczy ochrony praw konsumentów, takich jak Państwowa Inspekcja Handlowa, Rzecznik Ubezpieczonych oraz Arbiter Bankowy w Warszawie Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Sokółce informował także zgłaszających się konsumentów.

 

 

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

mgr inż. Cecylia Waszkiewicz