Protokół z XVII sesji Rady Powiatu

Osoba odpowiedzialna za treść informacji: Janina Wojciechowska
PROTOKÓŁ NR XVII/08 obrad XVII sesji Rady Powiatu Sokólskiego w dniu 21 maja 2008 r. PROTOKÓŁ NR XVI/08

PROTOKÓŁ NR XVII/08

obrad XVII sesji Rady Powiatu Sokólskiego

w dniu 21 maja 2008 r.

Sesję rozpoczęto o godz. 10-tej. Sesja odbyła się w sali konferencyjnej w budynku Starostwa Powiatowego w Sokółce ul. Marszałka J. Piłsudskiego 8.

 

Pkt 1

 

Obrady XVII sesji Rady Powiatu otworzył i poprowadził Przewodniczący Rady Powiatu Kazimierz Łabieniec. Obrady sesji protokółowała Janina Wojciechowska inspektor w Starostwie Powiatowym w Sokółce. Na podstawie listy obecności radnych Przewodniczący Rady stwierdził, że w chwili otwarcia obrad w sesji uczestniczy 18 radnych. Rada Powiatu może obradować i podejmować ważne uchwały.

 

Lista obecności radnych w załączeniu – załącznik nr 1

Lista obecności zaproszonych gości w załączeniu – załącznik nr 2

 

W obradach sesji uczestniczyły również Skarbnik Powiatu Maria Jurgiel i Sekretarz Powiatu Anna Szydłowska oraz radca prawny Andrzej Godlewski.

 

Nieobecny radny - Jarosław Sylwester Hołownia.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec powitał wszystkich radnych i zaproszonych gości.

 

Pkt 2

 

Przewodniczący obrad Kazimierz Łabieniec stwierdził, że wszyscy radni otrzymali porządek obrad dzisiejszej sesji. Zapytał, czy są wnioski o zmianę przedstawionego porządku obrad.

 

O głos poprosiła Wicestarosta Cecylia Waszkiewicz.

Wicestarosta wniosła o zmianę porządku obrad sesji poprzez wprowadzenie dodatkowego projektu uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Starosty. Poinformowała, że projekt tej uchwały, z inicjatywą której wystąpił Przewodniczący Rady, był omówiony na komisjach Rady Powiatu i na Zarządzie Powiatu. Zaproponowała, aby projekt tej uchwały wpisać po pkt 14 jako pkt 15 porządku obrad sesji. Dotychczasowe punkty od 15 do 18 otrzymałyby odpowiednio numerację od 16 do 19. Następnie Przewodniczący Rady zapytał, czy są inne propozycje zmian do porządku obrad.

 

Wobec braku innych propozycji zmian w porządku obrad sesji Przewodniczący Rady Powiatu poddał pod głosowanie wniosek o zmianę porządku obrad.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 18 radnych. Głosów za było 18. Rada Powiatu wprowadziła zmianę w porządku obrad sesji.

 

Po dokonanej zmianie porządek obrad XVII sesji jest następujący:

 

1.       Otwarcie sesji.

2.       Przedstawienie porządku obrad.

3.       Przyjęcie protokółu poprzedniej XVI sesji Rady Powiatu.

4.       Interpelacje i zapytania radnych.

5.       Sprawozdanie Starosty z prac Zarządu w okresie między sesjami.

6.       Rozpatrzenie informacji Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego o stanie bezpieczeństwa sanitarnego powiatu.

7.       Sprawozdania Przewodniczących Rad Społecznych z prac Rad Społecznych za rok 2007 działających przy:

1)     SP ZOZ w Sokółce,

2)     SP ZOZ w Dąbrowie Białostockiej,

3)     SP ZPO w Krynkach.

8.       Analiza rocznego sprawozdania z działalności za rok 2007:

1)     SP ZOZ w Sokółce,

2)     SP ZOZ w Dąbrowie Białostockiej,

3)     SP ZPO w Krynkach.

9.       Podjęcie uchwał w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok 2007:

1)     SP ZOZ w Sokółce,

2)     SP ZOZ w Dąbrowie Białostockiej,

3)     SP ZPO w Krynkach.

10.   Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie hipoteki kaucyjnej na nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Sokólskiego.

11.   Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Sokólskiego na rok 2008.

12.   Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz porozumienia dotyczącego wartości jednego punktu w złotych, stanowiącego podstawę określenia miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych w szkołach i placówkach, dla których organem prowadzącym jest Powiat Sokólski.

13.   Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz porozumienia dotyczącego wartości jednego punktu w złotych, stanowiącego podstawę określenia miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Sokółce.

14.   Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz porozumienia dotyczącego wartości jednego punktu w złotych, stanowiącego podstawę określenia miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych w Powiatowym Zarządzie Dróg w Sokółce.

15.   Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Starosty

16.   Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi Pani mgr Marzeny Anity Jurgilewicz – Lebiedzkiej.

17.   Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

18.   Wnioski, oświadczenia radnych i informacje.

19.   Zamknięcie sesji.

 

Pkt 3

 

Przewodniczący Rady Powiatu poinformował Radę, że radny Jarosław Sylwester Hołownia wniósł poprawki do pkt 10 i 17 protokółu z poprzedniej XVI sesji Rady Powiatu Sokólskiego z dnia 16 kwietnia 2008 r. Następnie odczytał pismo radnego z dnia 19 maja 2008 r. w sprawie uwag do protokółu z sesji Rady Powiatu odbytej w dniu 16 kwietnia 2008 r.

 

Uwagi do protokółu – zał. nr 3

 

Przewodniczący obrad Kazimierz Łabieniec powiedział, że zgodnie z § 18 ust. 2 Statutu Powiatu Sokólskiego, jako Przewodniczący Rady Powiatu, sprawuje nadzór nad sporządzeniem protokółu i rozstrzyga wątpliwości związane ze sposobem zapisania danej kwestii. Stwierdził, że wypowiedź radnego na sesji w dniu 16 kwietnia 2008 r. (sens wypowiedzi) była całkiem inna, niż przedstawiana obecnie w uwagach do protokółu. Poinformował, że sprawa planowanych inwestycji w powiecie została wyjaśniona na poprzedniej sesji. Wówczas była mowa, że jeśli któryś samorząd gminny pozyska środki na inwestycje, to Powiat ją dofinansuje. Na tej sesji poinformowano, że Powiat uczestniczył i będzie uczestniczył we współfinansowaniu realizacji wszystkich inwestycji na terenie powiatu, na które gminy otrzymają dotacje. Przewodniczący Rady jeszcze raz podkreślił, że forma i treść wypowiedzi radnego na sesji była całkiem inna, niż przedstawiana obecnie w uwagach do protokółu.

 

Starosta Franciszek Budrowski, nawiązując do zgłoszonych do protokółu uwag radnego Jarosława Sylwestra Hołowni sprostował, że przywoływany w nich „Zespół Szkół Ogólnokształcących w Sokółce” nie istnieje. Powiedział, że radnemu chodziło prawdopodobnie o „Zespół Szkół Rolniczych w Sokółce”, w którym pracuje.

 

Przewodniczący Rady poinformował, że nie uwzględnił poprawek wniesionych przez radnego Jarosława Sylwestra Hołownię, ponieważ zapisy protokółu oddały sens wypowiedzi radnego w dniu sesji. Przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad przyjęciem protokółu z poprzedniej sesji.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 18 radnych. Głosów za było 18. Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty jednogłośnie.

 

Pkt 4

 

Interpelacji i zapytań radnych nie zgłoszono.

 

Pkt 5

 

Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie między sesjami złożył Starosta Sokólski Franciszek Budrowski. Poinformował, że w tym czasie odbyły się trzy posiedzenia Zarządu w dniach: 29 kwietnia, 12 i 21 maja 2008 r. Nawiązując do sprawozdania wyjaśnił, że sprawie zwrotu mienia w Suchowoli można poświęcić więcej czasu, gdyż nie dotyczy ona tylko Związku Gmin Żydowskich, ale również i innych związków wyznaniowych. Powiedział, że temat ten jest trudny, wrażliwy i złożony. Nadmienił, że zwrot mienia Salezjanom w Różanymstoku trwał około 9 lat, tj. od roku 1991 do roku 2000. Poinformował również, że funkcjonowanie szkoły w Suchowoli nie jest w żaden sposób zagrożone i nie wie dlaczego, tuż przed naborem uczniów na nowy rok szkolny, Burmistrz Suchowoli i Rada Miejska w Suchowoli wystąpili z tym tematem, który właściwie istnieje już od sześciu lat. Zapytał, czy należy się tu dopatrywać złych intencji, aby jak najmniej uczniów przyszło do naszej szkoły, czy jest jakiś inny powód? Powiedział, że nie rozumie właściwych intencji radnych i Burmistrza Suchowoli.

Starosta Franciszek Budrowski poinformował, że w czasie omawiania sprawozdań finansowych zakładów opieki zdrowotnej za 2007 r., Zarząd Powiatu zwrócił uwagę, że oddział opieki długoterminowej w SP ZOZ w Sokółce jest oddziałem deficytowym, podczas gdy SP ZPO w Krynkach, od czasu przekształcenia w samodzielną jednostkę, osiąga wyniki dodatnie. Dodał, że zakład ten wcześniej również przynosił stratę ok. 300 tys. zł.

 

Następnie Starosta dodał, że dzisiejsza sesja została przyśpieszona w związku z ustalonym przez samorząd województwa terminem złożenia projektów inwestycyjnych o unijne środki pomocowe. Poinformował, że w związku z ogłoszeniem przez samorząd województwa nowych warunków naboru wniosków do projektów, cześć wójtów już zrezygnowała z uczestnictwa w programach. Główny powód takich decyzji to przede wszystkim wymóg zbyt wysokiego udziału środków własnych gmin w planowanych inwestycjach (np. dofinansowanie do projektów dla gmin i powiatów jest możliwe przy ich własnym udziale, w wysokości 50-60% wartości inwestycji, na które ich po prostu nie stać).

 

Sprawozdanie w załączeniu – zał. nr 4

 

Pkt 6

 

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Sokółce Robert Szczerbiński przedstawił informację o stanie bezpieczeństwa sanitarnego powiatu.

 

Informacja w załączeniu - załączniki nr 5.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec otworzył dyskusję nad przedstawioną informacją.

 

Starosta Franciszek Budrowski powiedział, że cieszy go pochwała za poprawę warunków sanitarno-technicznych w Internacie Zespołu Szkół w Sokółce i poprawa warunków nauczania w Zespole Szkół Rolniczych w Sokółce. Poinformował, że Zespół Szkół Rolniczych w Sokółce został przeniesiony do zmodernizowanych i dostosowanych do potrzeb pomieszczeń po Internacie Zespołu Szkół w Sokółce przy ul. Mickiewicza. Stwierdził, że w szkołach ponadgimnazjalnych nie ma obowiązku dożywiania młodzieży, ale uczniowie Zespołu Szkół Rolniczych w Sokółce mogą korzystać ze stołówki, która znajduje się obok w budynku Internatu Zespołu Szkół w Sokółce. Natomiast uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych w Sokółce mogą korzystać z obiadów w znajdującej się obok tej szkoły stołówce Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Sokółce. Po przeprowadzeniu remontu w stołówce Zespołu Szkół w Dąbrowie Białostockiej uczniowie znowu będą mogli korzystać z dożywiania. Następnie powiedział, że podobają mu się działanie Powiatowego Inspektora Sanitarnego na rzecz poprawy jakości wody w powiecie.

 

Powiatowy Inspektor Sanitarny Robert Szczerbiński wyjaśnił, że z dopuszczeniem do spożycia wody jest tak, że albo dopuszcza się wodę do spożycia zgodnie z wymogami rozporządzenia Ministra Zdrowia z 2007 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, albo ustala się program spożycia wody dla określonej grupy ludzi, który na tym samym poziomie można przedłużyć tylko jeden raz na okres trzech lat. W przypadku niemożliwości dostosowania parametrów jakościowych wody w dłuższym okresie, ustala się bezwzględny zakaz spożycia wody przez dzieci do lat 2, jak miało to miejsce w Gminie Szudziałowo. Działanie na rzecz uzdatniania wody podejmowane są w celu jej odżelaziania, odżelaziania i odmanganiania. Spełnienie normatywów higienicznych dla poprawy wskaźników chemicznych jakości wody jest głównym problemem technologicznym w jej uzdatnianiu. W konsekwencji, stwierdzane ponadnormatywne zawartości żelaza lub manganianu stanowiły główny powód kwestionowania jakości wody. Stwierdził, że niektóre normatywy higieniczne są niespójne i niekonkretne. Ze względu na zdrowie ludzi, stwierdzane okresowe przekroczenia dopuszczalności zawartości żelaza lub manganu w wodzie nie stwarzały realnego ryzyka zdrowotnego konsumenta wody. Następnie powiedział, że wodociągi należą do gmin i jeżeli nie będzie unowocześnienia

obecnej technologii uzdatniania wody i zaostrzenia wymagań jakościowych, to jakość wody nie ulegnie poprawie. Poinformował, że niewłaściwe jest podejście do tej sprawy Gminy Sokółka i Kierownictwa Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Sokółce.

 

Przewodniczący obrad udzielił głosu radnemu Antoniemu Sakowiczowi, pełniącemu jednocześnie funkcję Kierownika Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Sokółce.

 

Kierownik Zakładu Kanalizacji i Wodociągów w Sokółce Antoni Sakowicz, ustosunkowując się do wypowiedzi Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Sokółce poinformował, że do końca maja br. zostanie w Sokółce oddana do użytku nowa stacja uzdatniania wody. Jeżeli chodzi o sytuację z wodą we wsi Horczaki, to Gmina Szudziałowo mogła wystąpić do Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Sokółce o udzielenie pomocy w rozwiązaniu sprawy jakości wody w tej wsi. Następnie powiedział, że sieci wodociągowe na terenie gmin mają po 25 lat. jest niski pobór wody z sieci, gdyż ludzie nie chcą z nich korzystać i dlatego jej jakość jest słaba. Dodał, że właśnie z tych powodów nad jakością wody musi czuwać Sanepid.

 

Powiatowy Inspektor Sanitarny Robert Szczerbiński poinformował, że jeżeli jest niski pobór wody z sieci, to zawsze jest ona zła. Powiedział, że jest tak, że rolnicy do badań w Stacji Sanitarno Epidemiologicznej dostarczają wodę z wodociągów, a rzeczywiście korzystają z wody ze studni.

 

Starosta Franciszek Budrowski powiedział, że gdyby gminy obniżyły ceny wody, wówczas zwiększyłoby się jej zużycie. Poinformował, że w Krynkach woda do sieci wodociągowej pobierana jest z najgorszej studni, położonej około 5o m od cmentarza żydowskiego, a nie korzysta się z dobrej wody ze źródła, które istnieje tu od wielu lat.

 

Radny Józef Kunda nawiązując do sprawy wydawania zaświadczeń o przydatności do spożycia wody powiedział, że wydający zaświadczenia winni robić to z większą starannością, tzn. sprawdzać, czy przedkładana do zbadania próbka wody pochodzi z wodociągu, z którego rzeczywiście korzystają właściciele.

 

Kierownik Zakładu Kanalizacji i Wodociągów w Sokółce Antoni Sakowicz wyjaśnił, że 50% ceny wody to koszt amortyzacji i remontów urządzeń. Pozostałe koszty związane są z jej uzdatnianiem, obsługą urządzeń, itd. oraz zależy od czynników, na które nie mamy wpływu. Dodał, że każde podniesienie ceny wody, nawet o 5 groszy, zawsze wywołuje szum medialny.

 

Powiatowy Inspektor Sanitarny Robert Szczerbiński poinformował, że jakość sokólskiej wody jest bardzo dobra, gdyż pochodzi z bardzo dobrych źródeł i gdyby były odpowiednie rozwiązania technologiczne mogłaby uchodzić za wodę źródlaną. Dodał, że poleca jej używanie, gdyż niczym się nie różni od wody źródlanej sprzedawanej w sklepach, za którą trzeba przecież płacić.

 

Kierownik Zakładu Kanalizacji i Wodociągów w Sokółce Antoni Sakowicz powiedział, że dyskutujemy tu przede wszystkim o wodzie, a nie o gospodarce ściekowej, która jest równie ważna. Poinformował, że obecnie w tym zakresie nie ma żadnej koordynacji ze strony szczebla wojewódzkiego. Poinformował, że obecnie każda gmina ma swoje wodociągi i sama nimi zarządza. Powiedział, że gdyby była jedna tzw. „czapa”, to można byłoby znacznie obniżyć koszt utrzymania wodociągów, a tym samym cenę wody.

 

Powiatowy Inspektor Sanitarny Robert Szczerbiński poruszył jeszcze sprawę występowania chorób zakaźnych w Polsce. Powiedział, że do roku 2000 uważano, że w Polsce one nie występują. Obecnie zanotowano jednak przypadki ich występowania i jako przykład podał chorobę spowodowaną przez wirusa Handa, który jest przenoszony przez zwierzęta, a zwalczyć go można jedynie poprzez bardzo ścisłą higienę.

 

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec podziękował Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu Robertowi Szczerbińskiemu za obszerną informację o stanie bezpieczeństwa sanitarnego powiatu. Poprosił o przekazanie podziękowań i uznania wszystkim pracownikom Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego w Sokółce za czuwanie nad stanem sanitarnym powiatu i włożony wkład pracy na rzecz jego poprawy.

 

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny Robert Szczerbiński również podziękował za dobrą współpracę z Radą Powiatu Sokólskiego.

 

Pkt 7

 

1) Kierownik Wydziału Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Lila Anna Micun poinformowała, że została upoważniona przez Przewodniczącego Rady Społecznej SP ZOZ w Sokółce Cecylię Waszkiewicz do złożenia sprawozdania z pracy Rady Społecznej działającej przy Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Sokółce za rok 2007, które następnie przedstawiła.

 

Sprawozdanie w załączeniu – załącznik nr 6.

 

2) Kierownik Wydziału Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Lila Anna Micun poinformowała, że została również upoważniona przez Przewodniczącego Rady Społecznej SP ZOZ w Dąbrowie Białostockiej Antoniego Hrynkiewicza do złożenia sprawozdanie z pracy Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Dąbrowie Białostockiej za rok 2007.

 

Sprawozdanie w załączeniu – załącznik nr 7.

 

3) Przewodnicząca Rady Społecznej SP ZPO w Krynkach Lila Anna Micun złożyła sprawozdanie z pracy Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Pielęgnacyjno-Opiekuńczego w Krynkach za rok 2007.

 

Sprawozdanie w załączeniu – załącznik nr 8.

 

Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego Grzegorz Skórski poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższe sprawozdania.

 

Przewodniczący Rady Powiatu Kazimierz Łabieniec podziękował przewodniczącym Rad Społecznych za zaangażowanie i pracę społeczną na rzecz zakładów opieki zdrowotnej

 

Pkt 8

 

1) Kierownik Wydziału Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Lila Anna Micun przedstawiła analizę rocznego sprawozdania z działalności SP ZOZ w Sokółce za rok 2007. Poinformowała, że SP ZOZ w Sokółce w roku 2007 wykazał zysk w wysokości 6 245,25 zł, który zostanie przeznaczony na zwiększenie funduszu zakładu.

 

Roczne sprawozdanie w załączeniu - załącznik nr 9.

 

Wicestarosta Cecylia Waszkiewicz i jednocześnie Przewodnicząca Rady Społecznej SP ZOZ w Sokółce, w imieniu własnym i Zarządu Powiatu Sokólskiego, pogratulowała Dyrekcji SP ZOZ w Sokółce dodatniego wyniku finansowego za rok 2007 i podziękowała za włożony trud w osiągnięciu tego wyniku, a załodze za dobrą pracę i to, że Rada Powiatu może spokojnie wysłuchać i przyjąć sprawozdanie z działalności Zakładu za rok 2007.

 

2) Kierownik Wydziału Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Lila Anna Micun przedstawiła analizę rocznego sprawozdania z działalności SP ZOZ w Dąbrowie Białostockiej za rok 2007. Powiedziała, że SP ZOZ w Dąbrowie Białostockiej w roku 2007 wykazał zysk w wysokości 1 091 874 zł, który zostanie przeznaczony na pokrycie strat z lat ubiegłych.

 

Roczne sprawozdanie w załączeniu - załącznik nr 10.

 

Wicestarosta Cecylia Waszkiewicz, w imieniu własnym i Zarządu Powiatu Sokólskiego pogratulowała Dyrekcji SP ZOZ w Dąbrowie Białostockiej imponującego wyniku finansowego za rok 2007 i podziękowała za dobrą pracę i współpracę.

 

3) Kierownik Wydziału Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Lila Anna Micun przedstawiła analizę rocznego sprawozdania z działalności SP ZOZ w Sokółce za rok 2007. Powiedziała, że SP ZPO w Krynkach w roku 2007 wykazał zysk w wysokości 25 170,11 zł, który zostanie przeznaczony na zwiększenie funduszu zakładu. Podziękowała kierownictwu Zakładu za dobrą współpracę i ciężką ich oraz pracowników pracę.

 

Roczne sprawozdanie w załączeniu - załącznik nr 11.

 

Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego Grzegorz Skórski poinformował, że Komisja analizowała wszystkie sprawozdania i uzyskane przez SP ZOZ pozytywne wyniki finansowe uznała za duży sukces tych zakładów i tym samym wyraziła uznanie dla dyrekcji i pracowników zakładów oraz pozytywie zaopiniowała przedstawione sprawozdania z działalności SP ZOZ i SP ZPO.

 

Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki poinformował, że Komisja również wyraziła pozytywną opinię o powyższych sprawozdaniach.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec przyłączając się do powyższych wypowiedzi również podziękował za pracę i podejmowanie trudnych i niepopularnych decyzji, w szczególności dotyczących płac i związanego z nimi rachunku ekonomicznego każdego z tych zakładów. Dodał, że cieszy go fakt , że wszystkie zakłady w 2007 r. osiągnęły dodatni wynik finansowy. Powiedział, że Rada Powiatu jest pełna uznania za takie wyniki.

 

Pkt 9

 

1) Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec odczytał treść uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sokółce i zarządził przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 17 radnych. Głosów za było 17. Uchwała została podjęta jednogłośnie

 

Uchwała Nr XVII/154/08 w załączeniu - załącznik nr 12.

 

 2) Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec odczytał treść uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Dąbrowie Białostockiej i zarządził przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 17 radnych. Głosów za było 17. Uchwała została podjęta jednogłośnie

 

Uchwała Nr XVII/155/08 w załączeniu - załącznik nr 13.

 

3) Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec odczytał treść uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Pielęgnacyjno-Opiekuńczego w Krynkach i zarządził przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 17 radnych. Głosów za było 17. Uchwała została podjęta jednogłośnie

 

Uchwała Nr XVII/156/08 w załączeniu - załącznik nr 14.

 

Pkt 10

 

Kierownik Wydziału Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Lila Anna Micun przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie hipoteki kaucyjnej na nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Sokólskiego. Powiedziała, że Rada Powiatu Sokólskiego uchwałą Nr XV/142/08 z dnia 28 marca 2008r. w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie hipoteki kaucyjnej na nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Sokólskiego wyraziła zgodę na ustanowienie hipoteki kaucyjnej do kwoty 500 000 zł na rzecz PKO BP S.A., Centrum Korporacyjne w Białymstoku jako zabezpieczenie spłaty kredytu w wysokości 400 000zł, który miał zaciągnąć SP ZOZ w Sokółce.

Hipoteka została ustanowiona, jednakże SP ZOZ w Sokółce nie zaciągnął kredytu w związku z wystąpieniem nowych okoliczności i znalezieniem oferty korzystniejszej od proponowanej przez PKO BP S.A. Ubiegając się o dofinansowanie ze środków RPOWP zakupu sprzętu medycznego Zakład musiał znaleźć bank gotowy do skredytowania tego przedsięwzięcia inwestycyjnego. Bank Spółdzielczy w Białymstoku okazał się jedynym bankiem gotowym do wystawienia dla SP ZOZ w Sokółce promesy kredytowej. W trakcie negocjacji z Bankiem Spółdzielczym w Białymstoku udało się też uzyskać korzystniejsze warunki dla kredytu w rachunku bieżącym.

W związku z powyższym SP ZOZ w Sokółce wypowiedział umowę kredytową zawartą z PKO BP S.A. i zwrócił się do banku o zwolnienie zabezpieczeń związanych z kredytem, którego nie wykorzystał, co umożliwi wykreślenie z księgi wieczystej hipoteki ustanowionej na rzecz PKO BP S.A.

Ponieważ warunkiem udzielenia kredytu przez Bank Spółdzielczy w Białymstoku jest ustanowienie na rzecz banku hipoteki kaucyjnej do kwoty 500 000 zł, SP ZOZ w Sokółce pismem z dnia 6 maja 2008r. znak: SP ZOZ:05/69/2008 wystąpił o wyrażenie przez Radę Powiatu Sokólskiego zgody na ustanowienie na nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Sokólskiego hipoteki kaucyjnej do kwoty 500 000 zł na rzecz Banku Spółdzielczego w Białymstoku.

 

Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki i Przewodniczący Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego Grzegorz Skórski poinformowali, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt tej uchwały.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec odczytał treść uchwały w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie hipoteki kaucyjnej na nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Sokólskiego i zarządził przegłosowanie jej podjęcia.

 

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 17 radnych. Głosów za było 17. Uchwała w została podjęta jednogłośnie.

 

Uchwała Nr XVII/157/08 w załączeniu - załącznik nr 15.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec zarządził przerwę w obradach sesji w godz. 12 00 – 12 20.

 

Pkt 11

 

Skarbnik Powiatu Maria Jurgiel przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Sokólskiego. Poinformowała, że w budżecie Powiatu zwiększa się plan dochodów o kwotę 473397 zł i zwiększa się plan wydatków o kwotę 473 397 zł oraz dokonuje się przeniesienia na kwotę 145 707 zł.

 

Skarbnik Powiatu Maria Jurgiel poinformowała, że budżet Powiatu po dokonanych zmianach wynosi:

1/ dochody ogółem: 42 647 751,00 zł,

2/ wydatki ogółem: 45 784 837,00 zł,

3/ kwotę 2 284 135 zł przeznacza się na spłatę rat kapitałowych kredytów zaciągniętych w latach ubiegłych,

4/ deficyt roku 2008 w kwocie 3 137 086,00 zł oraz raty kapitałowe kredytów zaciągniętych w latach ubiegłych w wysokości 2 284 135 zł będą pokryte:

-         kredytem bankowym w kwocie - 3 386 195,00 zł,

-         wolnymi środkami w kwocie - 2 035 026,00 zł.

 

Skarbnik Powiatu powiedziała, że wszystkie zmiany w budżecie Powiatu na rok 2008 zawarte są w 7 załącznikach do projektu uchwały.

 

Przewodniczący wszystkich Komisji Rady poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec odczytał treść uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Sokólskiego na rok 2008 i zarządził przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 18 radnych. Głosów za było 18. Uchwała w została podjęta jednogłośnie.

 

Uchwała Nr XVI/158/08 w załączeniu - załącznik nr 16.

 

Pkt 12

 

Sekretarz Powiatu Anna Szydłowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz porozumienia dotyczącego wartości jednego punktu w złotych, stanowiącego podstawę określenia miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych w szkołach i placówkach, dla których organem prowadzącym jest Powiat Sokolski. Powiedziała, że ww. projekt uchwały przygotowano na wniosek dyrektorów szkół i placówek. Poinformowała, że dla pracowników oświaty nie będących nauczycielami, dla których organem prowadzącym jest Powiat Sokólski, Rada Powiatu ustala najniższe wynagrodzenie zasadnicze w I kategorii zaszeregowania oraz w porozumieniu z dyrektorami szkół wyraża zgodę na ustalenie wartości jednego punktu. W tym przypadku zostały spełnione ww. kryteria i w związku z tym przygotowano powyższy projekt uchwały.

 

Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki i Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury i Sportu Waldemar Szymański poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec odczytał treść uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz porozumienia dotyczącego wartości jednego punktu w złotych, stanowiącego podstawę określenia miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych w szkołach i placówkach, dla których organem prowadzącym jest Powiat Sokólski i zarządził przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 17 radnych. Głosów za było 17. Uchwała w została podjęta jednogłośnie.

 

Uchwała Nr XVII/159/08 w załączeniu - załącznik nr 17.

 

Pkt 13

 

Sekretarz Powiatu Anna Szydłowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz porozumienia dotyczącego wartości jednego punktu w złotych, stanowiącego podstawę określenia miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Sokółce. Powiedziała, że w celu realizacji wydatków w budżecie Powiatu Sokólskiego na rok 2008 przeznaczonych na podwyższenie wynagrodzeń, m.in. dla pracowników Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sokółce oraz uwzględniając wniosek Dyrektora PCPR w Sokółce przygotowano powyższy projekt uchwały, który jest przedstawiany Radzie Powiatu celem uchwalenia.

 

Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki i Przewodniczący Zdrowia, Opieki Społecznej i bezpieczeństwa Publicznego Grzegorz Skórski poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec odczytał treść uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz porozumienia dotyczącego wartości jednego punktu w złotych, stanowiącego podstawę określenia miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Sokółce i zarządził przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 17 radnych. Głosów za było 17. Uchwała w została podjęta jednogłośnie.

 

Uchwała Nr XVII/160/08 w załączeniu - załącznik nr 18.

 

Pkt 14

 

Sekretarz Powiatu Anna Szydłowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz porozumienia dotyczącego wartości jednego punktu w złotych, stanowiącego podstawę określenia miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych w Powiatowym Zarządzie Dróg w Sokółce. Powiedziała, że podobnie jak w przypadku poprzedniej uchwały, w celu realizacji wydatków w budżecie Powiatu Sokólskiego na rok 2008 przeznaczonych na podwyższenie wynagrodzeń, m.in. dla pracowników Powiatowego Zarządu Dróg w Sokółce oraz uwzględniając wniosek Dyrektora PZD w Sokółce przygotowano powyższy projekt uchwały, który jest przedstawiany Radzie Powiatu celem uchwalenia.

 

Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki i Przewodniczący Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego Grzegorz Skórski poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec odczytał treść uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz porozumienia dotyczącego wartości jednego punktu w złotych, stanowiącego podstawę określenia miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych w Powiatowym Zarządzie Dróg w Sokółce i zarządził przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 18 radnych. Głosów za było 18. Uchwała w została podjęta jednogłośnie.

 

Uchwała Nr XVII/160/08 w załączeniu - załącznik nr 19.

 

Pkt 15

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Starosty Sokólskiego. Powiedział, że projekt uchwały był opiniowany przez wszystkie komisje. Podwyżka wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w jednostkach samorządowych związana jest ze zmianą rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad wynagrodzenia pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich. Tabela stanowiąca załącznik do ww. rozporządzenia określa stawki wynagrodzenia dla wójtów, burmistrzów i starostów. Ponadto poinformował, że wynagrodzenie Starosty łącznie z dodatkiem za wieloletnią pracę nie przekroczy w ciągu miesiąca siedmiokrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, o czym stanowi art.20 ust. 3 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych. W związku z tym, że nie ma zastrzeżeń do pracy Starosty, a jego współpraca z jednostkami podległymi i innymi samorządami, została oceniona bardzo dobrze, wystąpił z tym projektem uchwały.

 

Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Starosty Sokólskiego. Powiedział, że wynagrodzenie Starosty było ustalane po jego wyborze półtora roku temu. Poinformował, że ponieważ praca Starosty oceniana jest pozytywnie i biorąc pod uwagę wzrost płacy krajowej uważa, że podniesienie wynagrodzenia jest zasadne i słuszne.

 

Przewodniczący pozostałych komisji Rady poinformowali, że Komisje również pozytywnie zaopiniowały wyżej omawiany projekt uchwały.

 

Wicestarosta Cecylia Waszkiewicz poinformowała, że Zarząd pozytywnie zaopiniował projekt uchwały i w budżecie powiatu są środki finansowe niezbędne do realizacji uchwały.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec odczytał treść uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Starosty Sokólskiego i zarządził przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 17 radnych. Głosów za było 17. Uchwała w została podjęta jednogłośnie.

 

Uchwała Nr XVII/161/08 w załączeniu - załącznik nr 20.

 

Pkt 16

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec przedstawił projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi Pani mgr Marzenny Anity Jurgilewicz - Lebiedzkiej. Powiedział, że w dniu 23 kwietnia 2008 r. do Starosty Sokólskiego wpłynęła skarga Pani mgr Marzeny Anity Jurgilewicz – Lebiedzkiej na działania Dyrektora Zespołu Szkół w Suchowoli. Ponieważ Starosta nie jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi na kierownika jednostki organizacyjnej powiatu przekazał skargę Radzie Powiatu, która zgodnie z art. 229 pkt 4 Kodeksu postępowania administracyjnego jest organem właściwym do jej rozpatrzenia. Przedmiotem skargi były sugerowane przez skarżącą niewłaściwe wobec niej działania Dyrektora Zespołu Szkół w Suchowoli. Skarga ta była analizowana na posiedzeniach Komisji, na których wysłuchano wyjaśnień Dyrektora ZS w Suchowoli. W wyniku rozpatrzenia skargi nie dopatrzono się nieprawidłowości ze strony dyrekcji wobec skarżącego pracownika. Ponadto przypomniał, że już wcześniej Rada Powiatu rozpatrywała skargę ww. którą uznała za bezzasadną. Sprawa była również badana przez Kuratorium Oświaty w Białymstoku, które również nie potwierdziło zarzutów.

 

Przewodniczący wszystkich Komisji Rady poinformowali, że Komisje uznały za bezzasadną skargę Pani mgr Marzeny Anity Jurgilewicz – Lebiedzkiej.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec odczytał treść uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi Pani mgr Marzenny Anity Jurgilewicz - Lebiedzkiej i zarządził przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 18 radnych. Głosów za było 18. Uchwała w została podjęta jednogłośnie.

 

Uchwała Nr XVII/162/08 w załączeniu - załącznik nr 21.

 

Pkt 17

 

Interpelacji i zapytań radnych nie było.

 

Pkt 18

 

Starosta Franciszek Budrowski podziękował Przewodniczącemu Rady Powiatu za inicjatywę podwyższenia mu wynagrodzenia, a radnym za jego uchwalenie. Powiedział, że nadal będzie starał się bardzo dobrze pracować.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec odczytał treść uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 21 kwietnia 2008 r. w sprawie rozpatrzenia w trybie nadzorczym uchwały Nr XV/146/08 Rady Powiatu Sokólskiego z dnia 28 marca 2008 r. w sprawie zmiany budżetu Powiatu Sokólskiego na rok 2008. Poinformował, że Kolegium RIO uznało, że w naszej uchwale nastąpiło nieistotne naruszenie prawa. Błędy, które wystąpiły w ww. uchwale budżetowej zostały usunięte w dniu dzisiejszym w pkt 11 porządku obrad sesji dotyczącym zmiany budżetu Powiatu Sokólskiego na rok 2008.

 

Następnie Przewodniczący obrad poinformował, że następna sesja planowana jest na 27 czerwca 2008 r.

 

Pkt 19

 

Wobec wyczerpania się porządku obrad sesji Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec zamknął obrady XVII sesji Rady Powiatu Sokólskiego o godzinie 13 00.

 

Protokółowała

 

Janina Wojciechowska

Przewodniczący Rady

Kazimierz Łabieniec