Protokół z XVI sesji Rady Powiatu

Osoba odpowiedzialna za treść informacji: Janina Wojciechowska
PROTOKÓŁ NR XVI/08 obrad XVI sesji Rady Powiatu Sokólskiego w dniu 16 kwietnia 2008 r. PROTOKÓŁ NR XVI/07

PROTOKÓŁ NR XVI/08

obrad XVI sesji Rady Powiatu Sokólskiego

w dniu 16 kwietnia 2008 r.

 

Sesję rozpoczęto o godz. 10-tej. Sesja odbyła się w sali konferencyjnej w budynku Starostwa Powiatowego w Sokółce ul. Marszałka J. Piłsudskiego 8.

 

Pkt 1

 

Obrady XVI sesji Rady Powiatu otworzył i poprowadził Przewodniczący Rady Powiatu Kazimierz Łabieniec. Obrady sesji protokółowała Janina Wojciechowska inspektor w Starostwie Powiatowym w Sokółce. Na podstawie listy obecności radnych Przewodniczący Rady stwierdził, że w chwili otwarcia obrad w sesji uczestniczy 18 radnych. Rada Powiatu może obradować i podejmować ważne uchwały.

 

Lista obecności radnych w załączeniu – załącznik nr 1

Lista obecności zaproszonych gości w załączeniu – załącznik nr 2

 

W obradach sesji uczestniczyły również Skarbnik Powiatu Maria Jurgiel i Sekretarz Powiatu Anna Szydłowska oraz radca prawny Andrzej Godlewski.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec powitał wszystkich radnych i zaproszonych gości.

 

Pkt 2

 

Przewodniczący obrad Kazimierz Łabieniec stwierdził, że wszyscy radni otrzymali porządek obrad dzisiejszej sesji. Zapytał, czy są wnioski o zmianę przedstawionego porządku obrad.

 

Wicestarosta Cecylia Waszkiewicz, w imieniu Zarządu Powiatu, wniosła o wprowadzenie do porządku obrad zmiany polegającej na wprowadzeniu dodatkowego projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Sokólskiego na rok 2008. Poinformowała, że projekt tej uchwały był omówiony na komisjach Rady Powiatu. Zaproponowała, aby projekt tej uchwały wpisać po pkt 14 jako pkt 15 porządku obrad sesji. Dotychczasowe punkty od 15 do 17 otrzymałyby odpowiednio numerację od 16 do 18. Następnie Przewodniczący Rady zapytał, czy są inne propozycje zmian do porządku obrad.

 

Wobec braku innych propozycji zmian w porządku obrad sesji Przewodniczący Rady Powiatu zarządził przegłosowanie przyjęcia zaproponowanej zmiany w porządku obrad sesji.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 18 radnych. Głosów za było 18. Zaproponowana zmiana w porządku obrad sesji została wprowadzona.

 

Po dokonanej zmianie porządek obrad XVI sesji jest następujący:

 

1.      Otwarcie sesji.

2.      Przedstawienie porządku obrad.

3.      Przyjęcie protokółu poprzedniej XV sesji Rady Powiatu.

4.      Interpelacje i zapytania radnych.

5.      Sprawozdanie Starosty z prac Zarządu w okresie między sesjami.

6.      Rozpatrzenie informacji o stanie bezrobocia w powiecie i o formach jego zwalczania w roku 2007.

7.      Rozpatrzenie informacji Dyrektora PUP z realizacji Powiatowego Programu Promocji Zatrudnienia oraz Aktywizacji Lokalnego Rynku Pracy na lata 2006 – 2013 pn. „Synergia”.

8.      Rozpatrzenie informacji Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Sokółce o stanie bezpieczeństwa ochrony przeciwpożarowej oraz o zagrożeniach pożarowych powiatu.

9.      Sprawozdanie Komendanta Powiatowego Policji w Sokółce ze swej działalności oraz informacja o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego w powiecie.

10.  Podjęcie uchwały w sprawie Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Sokólskiego na lata 2008 – 2015.

11.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Strategii Zrównoważonego Rozwoju Powiatu Sokólskiego.

12.  Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz porozumienia dotyczącego wartości jednego punktu w złotych dla pracowników zatrudnionych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Sokółce.

13.  Podjęcie uchwały w sprawie pozbawienia odcinka drogi powiatowej nr 1278B kategorii drogi powiatowej.

14.  Podjęcie uchwały w sprawie zaliczenia odcinka drogi wewnętrznej będącej we władaniu Gminy Krynki na odcinku od drogi powiatowej nr 1278B do drogi powiatowej nr 1443B do kategorii drogi powiatowej.

15.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Sokólskiego n a rok 2008.

16.  Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

17.  Wnioski, oświadczenia radnych i informacje.

18.  Zamknięcie sesji.

 

Pkt 3

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec poprosił o przyjęcie Protokółu z poprzedniej XV sesji Rady Powiatu z dnia 28 marca 2008 r., który był wyłożony do publicznego wglądu na 7 dni przed dzisiejszą sesją.

 

Uwag do treści protokółu nie wniesiono. Przewodniczący obrad zarządził przegłosowanie jego przyjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 18 radnych. Głosów za było 18. Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty jednogłośnie.

 

Pkt 4

 

W tym punkcie porządku obrad głos zabrał radny Jarosław Sylwester Hołownia.

 

Radny Jarosław Sylwester Hołownia poinformował, że przygotował pytania w dwóch sprawach. Są one następujące:

 

1/ Na wstępie stwierdził, że planowane inwestycje drogowe w powiecie na lata 2008-2015, ujęte w Planie Rozwoju Lokalnego Powiatu Sokólskiego, dyskryminują gminę Sokółka. Poinformował, że tę sprawę poruszał już na posiedzeniach komisji w dniu wczorajszym. Zapytał, kto rzeczywiście jest odpowiedzialny za takie przygotowanie planu rozwoju? Następnie powiedział, że wyjaśniono mu, że ww. plan został opracowany przez Zarząd Powiatu. Dodał, że na posiedzeniach komisji Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Sokółce Grzegorz Pul informował, że inwestycje drogowe w powiecie planowane były w porozumieniu z Zarządem Powiatu, po przeprowadzonych konsultacjach społecznych. Z ujętych w planie na najbliższe lata inwestycji drogowych w powiecie wynika, że są tam przede wszystkim drogi spoza gminy Sokółka. Stwierdził, że biorąc pod uwagę wielkość i liczbę mieszkańców Gminy Sokółka są to proporcje niewłaściwe. Zapytał, czy w tej sprawie Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Sokółce rozmawiał z mieszkańcami naszej gminy? Powiedział, że chodzi mu np. o drogę nr 1295B na odcinku Sokółka - Słojniki i drogę na odcinku Planteczka - Janowszczyzna, które są w bardzo złym stanie i uniemożliwiają dojazd mieszkańców i młodzieży do szkół i kościoła.

2/ Zaznaczył, że Plan Rozwoju Powiatu Sokólskiego na lata 2007-2013 w pierwszym stadium przewidywał, że samorząd zamierza wykorzystać dotacje na modernizację i budowę dróg w powiecie. Tymczasem okazało się, że większość dróg przewidzianych do realizacji w tych latach została przeniesiona do realizacji po roku 2013 (wynika to z Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu na lata 2008-2015). Dodał, że droga na odcinku Sokółka-Kuźnica również została ujęta w planie na lata odległe. Zapytał, jak ma wytłumaczyć mieszkańcom gminy Sokółka dlaczego realizacja tych inwestycji została przeniesiona do realizacji po roku 2013?

 

Następnie poprosił o ustosunkowanie się do jego wypowiedzi w pkt 10 porządku obrad sesji, przy omawianiu punktu dotyczącego Programu Rozwoju Lokalnego Powiatu Sokólskiego.

 

Przewodniczący obrad Kazimierz Łabieniec powiedział, że w porządku obrad sesji jest przewidziany punkt odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych i w tym punkcie zostanie radnemu udzielona odpowiedź

Starosta Franciszek Budrowski powiedział, że wypowiedź radnego Jarosława Sylwestra Hołowni należy uznać jako wstęp do dyskusji o Planie Rozwoju Lokalnego Powiatu Sokólskiego na lata 2008-2015. Wyjaśnił, że projekt ww. planu składa się w większości z załączników, które będą mogły być zmieniane. Poinformował, że każdy radny może również opracować swój projekt planu rozwoju i przedstawić go do dyskusji na Komisji.

 

Pkt 5

 

Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie między sesjami złożył Starosta Sokólski Franciszek Budrowski. Poinformował, że w tym czasie odbyły się dwa posiedzenia Zarządu w dniach: 28 marca i 16 kwietnia 2008 r. Poinformował, że w związku z pilnym terminem złożenia projektów inwestycyjnych o unijne środki pomocowe do samorządu województwa, przyspieszony został termin dzisiejszej sesji. Chodziło przede wszystkim o uchwalenie Lokalnego Programu Rozwoju Powiatu Sokólskiego na lata 2008-2015. Poinformował, że w związku z ogłoszeniem przez samorząd województwa nowych warunków naboru wniosków do projektów, cześć wójtów zrezygnowała z uczestnictwa w programach przede wszystkim ze względu na zbyt wysoki udział własny gminy w ich realizacji (np. dofinansowanie do projektów dla gmin i powiatów możliwe przy ich własnym udziale w wysokości 50-60% wartości inwestycji, na które ich po prostu nie stać).

 

Sprawozdanie w załączeniu – zał. nr 3

 

Pkt 6

 

Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce Mirosław Biernacki przedstawił informację o stanie bezrobocia w powiecie i o formach jego zwalczania w roku 2007 i poprosił, aby dyskusję nad informacją przełożyć po zreferowaniu przez niego następnego punktu porządku obrad, gdyż oba tematy są ze sobą związane.

 

Informacja w załączeniu – zał. nr 4

 

Pkt 7

 

Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce Mirosław Biernacki przedstawił informację z realizacji Powiatowego Programu Promocji Zatrudnienia oraz Aktywizacji Lokalnego Rynku Pracy na lata 2006 – 2013 p.n. „Synergia”.

 

Informacja w załączeniu – zał. nr 5

 

Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczących Komisji o przedstawienie opinii o przedstawionych przez Dyrektora PUP w Sokółce informacjach.

 

Przewodniczący wszystkich Komisji Rady poinformowali, że Komisje zapoznały się z przedstawionymi informacjami i pozytywnie je zaopiniowały.

 

Wicestarosta Cecylia Waszkiewicz, w imieniu własnym i Zarządu Powiatu, podziękowała Dyrekcji Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce i pracownikom, za dobrą pracę i współpracę. Nadmieniła, że na posiedzeniach Zarządu często spieramy się o projekty, lecz jak widać są one właściwie opracowywane i realizowane, co przynosi określone efekty. Dodała, że Zarząd Powiatu pozytywnie ocenił Powiatowy Urząd Pracy w Sokółce oraz pracę i zaangażowanie wszystkich pracowników i życzy, aby obecny rok był równie efektywny i owocny jak poprzedni.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec również przekazał słowa uznania dla pracy Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce i Filii w Dąbrowie Białostockiej. Powiedział, że wykorzystana kwota 3 mln złotych na zwalczanie bezrobocia w powiecie jest bardzo duża i jest to przede wszystkim zasługa załogi PUP. Dodał, że o sprawozdaniach dyskutowano na wszystkich komisjach.

 

Pkt 8

 

Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Sokółce Wacław Greś przedstawił informację o stanie bezpieczeństwa ochrony przeciwpożarowej oraz zagrożeniach pożarowych powiatu. Podziękował za pomoc finansową ze strony samorządu Powiatu, Przewodniczącego Rady i Starosty.

 

Informacja w załączeniu – zał. Nr 6

 

Przewodniczący wszystkich Komisji poinformowali, że Komisje wysłuchały informacji i nie wniosły do niej uwag.

 

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad przedstawionym sprawozdaniem.

 

Starosta Franciszek Budrowski podziękował komendantowi i strażakom z Powiatowej Komendy Państwowej Straży Pożarnej w Sokółce za bardzo dobrą pracę i współpracę. Pogratulował nowego sprzętu i dobrej profilaktyki w zakresie zapobiegania powstawania pożarów.

 

Przewodniczący obrad Kazimierz Łabieniec przyłączając się do gratulacji Starosty również podziękował za dobrą prewencję oraz profilaktykę i stwierdził, że Rada Powiatu bez uwag przyjęła informację Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Sokółce.

 

Komendant Powiatowy Policji w Sokółce Waldemar Bielski poinformował, że na terenie naszego powiatu w gminie Dąbrowa Białostocka w miejscowości Jałówka zanotowano przypadek dwóch podpaleń zabudowań.

 

Pkt 9

 

Komendant Powiatowy Policji w Sokółce Waldemar Bielski poprosił Pierwszego Zastępcę Komendanta Powiatowego Policji w Sokółce podinspektora Wiesława Małachwieja o przedstawienie rocznego Sprawozdania Komendanta Powiatowego Policji w Sokółce ze swej działalności oraz informacji o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego w powiecie.

 

Podinspektor Wiesław Małachwiej złożył roczne Sprawozdanie Komendanta Powiatowego Policji w Sokółce z jego działalności oraz przedstawił informację o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego w powiecie.

 

Sprawozdanie i informacja w załączeniu – zał. nr 7

 

Przewodniczący wszystkich Komisji poinformowali, że Komisje wysłuchały sprawozdania i nie wniosły do niego uwag.

 

Przewodniczący obrad Kazimierz Łabieniec poinformował, że sprawozdanie i informacja zostały szczegółowo omówione na posiedzeniach Komisji Rady. Uwag i zastrzeżeń nie zgłoszono.

 

Starosta Sokólski Franciszek Budrowski, doceniając trudny charakter pracy w policji i poprawę bezpieczeństwa w powiecie, podziękował za dobrą pracę policjantów i ich przełożonych i życzył im dużo zdrowia oraz wszelkiej pomyślności w życiu zawodowym i osobistym.

 

Komendant Powiatowy Policji w Sokółce Waldemar Bielski podziękował za zrozumienie charakteru pracy policji i problemów w wypełnianiu zadań i stwierdził, że w dalszym ciągu będą one realizowane z należytą starannością i zaangażowaniem.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec podziękował Komendantowi Powiatowemu Policji Waldemarowi Bielskiemu i jego zastępcy Wiesławowi Małachwiejowi za bardzo dobrą pracę i poprosił o przekazanie podziękowań funkcjonariuszom policji zatrudnionym w Komendzie Powiatowej Policji. Poinformował, że Rada Powiatu przyjęła do wiadomości sprawozdanie i informację.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec zarządził przerwę w obradach sesji w godz. 11 50 – 12 05.

 

Pkt 10

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec stwierdził, że w tym punkcie porządku obrad omawiany będzie Plan Rozwoju Lokalnego Powiatu Sokólskiego na lata 2008 – 2015. Następnie poinformował, że na obrady sesji przybyła delegacja Rady Miejskiej w Suchowoli z jej Przewodniczącym Jackiem Kaczorowskim i Burmistrzem Suchowoli Jerzym Omielanem. Powiedział, że członkowie delegacji poprosili o umożliwienie zabrania głosu na dzisiejszej sesji co uczyni w pkt 16 porządku obrad.

 

Następnie Przewodniczący Rady udzielił głosu Sekretarz Powiatu Annie Szydłowskiej.

 

Sekretarz Powiatu Anna Szydłowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie Planu Lokalnego Rozwoju Powiatu Sokólskiego na lata 2008-2015. Powiedziała, że plan rozwoju lokalnego jest dokumentem fakultatywnym ale jest niezbędny do przedłożenia do ubiegania się o środki unijne.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec otworzył dyskusję nad przedstawionym projektem uchwały.

 

Radny Jerzy Karpienia powiedział, że jako członek Komisji Transportu, Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska ma uwagi do inwestycji drogowych w powiecie ujętych w Planie Rozwoju Lokalnego na lata 2008-2015. Zapytał, gdzie właściwie zapadają decyzje o tym jakie drogi wchodzą do planu rozwoju, gdyż nic mu o tym nie wiadomo. Powiedział, że na posiedzeniu Komisji odbywa się jedynie głosowanie w „ciemno” nad już opracowanymi planami, a nie omawia się tych spraw merytorycznie.

 

Radny Jarosław Sylwester Hołownia poprosił o udzielenie w tym punkcie odpowiedzi na jego pytania zgłoszone w pkt 5 porządku obrad sesji.

 

Przewodniczący obrad Kazimierz Łabieniec poprosił Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Sokółce o udzielenie odpowiedzi radnemu na zadane przez niego pytania w punkcie „Interpelacje i zapytania radnych”.

 

Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Sokółce Grzegorz Artur Pul ustosunkowując się do spraw poruszonych przez radnego powiedział, że konstrukcja planu rozwoju lokalnego składa się z zadań, na które powiat ma już opracowaną dokumentację i na które są uzgodnienia z gminami. Poinformował, że w załącznikach do wcześniejszych uchwał budżetowych Powiatu zadania te były już uwzględnione. Wyjaśnił, że po ukształtowaniu i opublikowaniu zasad naboru wniosków do Regionalnego Programu Operacyjnego zawarto porozumienia z gminami, które wystąpią z wnioskiem o kontynuację zadań przyjętych przez poprzednią Radę Powiatu. Zmiana zasad składania wniosków spowodowała, że Gmina Sokółka i Powiat Sokólski będą składali wnioski oddzielnie. Zabezpieczenie dokumentacji przebudowy „Szlaku tatarskiego” miało spowodować, że będzie to wspólna inwestycja, lecz jej wartość przekracza limity finansowe przydzielone gminom i dlatego jej realizacja przesuwa się w planie. Ujęto tylko te zadania na lata 2010-2013, na które są zabezpieczone środki finansowe. Nawiązując do wypowiedzi radnego Jarosława Sylwestra Hołowni o stanie drogi na odcinku Sokółka - Słojniki przypomniał, że wszystkie inwestycje realizowane są wspólnie z gminami i tak jest w przypadku tej drogi. Realizacja tej inwestycji jest „spięta” z innymi miejscowościami na odcinku komunikacyjnym Sokółka Osiedle Zielone – Wojnachy –Pawełki – Bilwinki - Słojniki. Ostatni odcinek tej drogi robiony jest od ul. Konopnickiej na wysokości aktualnej zabudowy tej ulicy. Ponieważ zabudowa na tej ulicy nie posunęła się dalej, nie przewidziano dalszej budowy tej ulicy. Dodał, że budowa ulicy zależy przede wszystkim od założenia przez Gminę na niej wszystkich mediów. Powiedział, że Gmina Sokółka obecnie nie planuje budować całej zaplanowanej ulicy, lecz jedynie odcinek już zabudowany.

 

Radny Jarosław Sylwester Hołownia powiedział, że rozumie, że budowanie drogi z własnych środków jest niezasadne, wówczas gdy można pozyskać je ze środków zewnętrznych, ale uważa, że w Gminie Sokółka zamieszkałej przez ok. 40% ilości mieszkańców powiatu wydaje się zasadnym, aby więcej środków skoncentrować w tej gminie. Zapytał, jak ma wytłumaczyć ludziom ze wsi położonych na odcinku drogi Sokółka - Słojniki, że mogą należycie korzystać z tej drogi, gdyż w najbliższym czasie nie będzie zbudowana.

 

Przewodniczący obrad udzielił głosu Sekretarz Powiatu Annie Szydłowskiej, która wyjaśniła, że na posiedzeniach Komisji, które odbyły się przed dzisiejszą sesją wszystkich członków komisji informowała, że 29 czerwca 2004 r. Rada Powiatu Sokólskiego uchwaliła Plan Rozwoju Powiatu na lata 2004 - 2006. Natomiast w końcu 2006 r. był opracowany jedynie projekt planu rozwoju na dalsze lata, który nie został uchwalony i materiały, którymi posługuje się radny Jarosław Sylwester Hołownia są jedynie materiałami roboczymi, projektem, a nie opracowanym i przyjętym planem rozwoju.

 

Starosta Franciszek Budrowski uzupełniając powyższą wypowiedź wyjaśnił, że w 2007 r. miały być pieniądze ze środków unijnych i dlatego w 2006 r. przygotowywano nowy plan rozwoju powiatu na dalsze lata. Następnie dodał, że gdy się okazało, że pieniędzy nie będzie odstąpiono od jego uchwalania. Powiedział, że dopiero w tym roku przygotowano nowy plan rozwoju na lata 2008-2015, który jest omawiany na dzisiejszej sesji. Poinformował, że ze względu na brak środków z funduszy unijnych obecnie jest przerwa w budowie dróg w powiecie i w 2008 r. prawdopodobnie również nikt nic nie wybuduje.

 

Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Sokółce poinformował, że dnia 28 lutego 2008 r. Zarząd Województwa Podlaskiego ogłosił nabór wniosków przez samorządy gmin, powiatów i województwa i podał kwoty dofinansowania z określeniem zasad ich naboru. Powiedział, że plan rozwoju lokalnego naszego powiatu jest dokumentem programowym i ma służyć przede wszystkim do celów ubiegania się o dotacje do inwestycji. Złożenie wniosków nawet na przykładową kwotę 60 mln zł nie oznacza, że tyle pieniędzy dostaniemy, gdyż nie wiemy jaką kwotę przyzna nam Zarząd Województwa.

 

Radny Jarosław Sylwester Hołownia zauważył, ze samo złożenie wniosków i przyznanie środków nie oznacza, że z nich skorzystamy.

 

Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Sokółce odpowiedział, że dotychczas nie było przypadków zwracania środków.

 

Starosta Franciszek Budrowski poinformował, że przeprowadzone dotychczas kontrole wykorzystania przyznanych dotacji nie wykazały żadnych uchybień ze strony PZD w Sokółce, a wręcz padały słowa uznania pod adresem Dyrektora, że nigdzie nie ma tak dobrze przygotowanych dokumentów jak w Sokółce.

 

Radny Sławomir Kraśnicki zabierając głos w dyskusji poprosił radnego Hołownię twierdzącego, że buduje się za mało dróg na terenie Gminy Sokółka, o wskazanie inwestycji drogowych, które można zabrać innym gminom i ująć do realizacji, np. na terenie Gminy Sokółka. Podkreślił, że temat ten jest trudny, gdyż nie łatwo byłoby coś takiego zrobić. O takich sprawach można tylko mówić. Przypomniał, że jesteśmy radnymi powiatowymi i musimy dbać przede wszystkim o powiat jako pełną jednostkę samorządową.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec poinformował, że dotychczas żadna inwestycja nie została zmarnowana, zawsze udawało się w pełni wykorzystać wszystkie środki finansowe. Podkreślił fakt, że dotychczas współpraca między samorządami układała się również znakomicie.

 

Radny Jarosław Sylwester Hołownia zauważył, że został odebrany przez Starostę, że zarzuca projektom niewłaściwe przygotowanie, a chodziło mu tylko o to, że złożenie wniosku nie jest gwarancją otrzymania środków i nie miał na myśli tego, że projekty są źle przygotowane.

 

Starosta Franciszek Budrowski poinformował, że od czasu funkcjonowania samorządu powiatowego w powiecie sokólskim wybudowano 172 km 784 m dróg, co stawia nas na bardzo wysokiej pozycji w województwie. Liderem wśród gmin naszego powiatu jest Gmina Sokółka, gdzie wybudowano 52 km dróg i Gmina Suchowola z 28 km wybudowanych dróg. W przeliczeniu na 1 mieszkańca liderem jest Suchowola.

 

Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Grzegorz Artur Pul ustosunkowując się do wypowiedzi radnego Jerzego Karpieni powiedział, że o tym jakie inwestycje będą realizowane w powiecie decyzje zapadają na posiedzeniu Zarządu, po wcześniejszym zawarciu porozumienia z odpowiednimi jednostkami samorządowymi. Ustaleń tych się nie zmienia. Po opracowaniu, plan przedkłada się do zatwierdzenia Radzie Powiatu. Dodał, że nie wie, czy planowane inwestycje drogowe są uzgadniane z mieszkańcami wsi, gdyż zadanie to należy do wójtów i burmistrzów.

 

Radny Jerzy Karpienia poinformował, że jest członkiem Komisji Transportu, Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska i dotychczas na posiedzeniach Komisji nie były omawiane inwestycje drogowe ujęte do planu lokalnego rozwoju.

 

Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Grzegorz Artur Pul odpowiedział, że zawsze jest do dyspozycji członków Komisji i jeśli był zapraszany na posiedzenia, zawsze brał w nich udział i wyjaśniał nurtujące radnych problemy. Dodał, że wszelkie informacje o planowanych i realizowanych inwestycjach drogowych są umieszczone na stronie internetowej Powiatowego Zarządu Dróg w Sokółce.

 

O głos poprosił Przewodniczący Komisji Transportu, Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Wiesław Pórzecki, który sprzeciwił się zarzutowi radnego Jerzego Karpieni, że inwestycje drogowe nie są omawiane na posiedzeniach komisji. Poinformował, że od początku kadencji Rady Powiatu inwestycje drogowe zawsze są omawiane na posiedzeniu komisji, a przy głosowaniu nigdy nie było żadnego głosu sprzeciwu. Przypomniał, że były wnioski radnego Karpieni i była mu udzielona odpowiedź przez Zarząd Powiatu, że jeśli będą środki finansowe, wnioskowane inwestycje zostaną ujęte do realizacji.

 

Przewodniczący wszystkich Komisji Rady poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec odczytał treść uchwały w sprawie Planu Lokalnego Rozwoju Powiatu Sokólskiego na lata 2008-2015 i zarządził przegłosowanie jej podjęcia.

 

Przybył radny Aleksy Oleksza.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 19 radnych. Głosów za było 17, przeciw 1, wstrzymał się do głosu 1 radny. Uchwała w została podjęta.

 

Uchwała Nr XVI/148/08 w załączeniu - załącznik nr 8

 

Pkt 11

 

Sekretarz Powiatu Anna Szydłowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany Strategii Zrównoważonego Rozwoju Powiatu Sokolskiego. Powiedziała, że w związku z nowymi planami inwestycyjnymi dotyczącymi dróg na terenie powiatu sokólskiego, ujętymi w planie rozwoju Powiatu omawianym w poprzednim punkcie, zachodzi potrzeba wprowadzenia zmian w tabeli określającej zadania strategiczno-realizacyjne dróg w powiecie. Poinformowała, że zmiana dotyczy Tabeli nr 45 stanowiącej załącznik do Strategii Zrównoważonego Rozwoju Powiatu Sokólskiego.

 

Przewodniczący wszystkich Komisji Rady poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec odczytał treść uchwały w sprawie zmiany Strategii Zrównoważonego Rozwoju Powiatu Sokólskiego i zarządził przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 19 radnych. Głosów za było 17, przeciw 2. Uchwała została podjęta.

 

Uchwała Nr XVI/149/08 w załączeniu - załącznik nr 9

 

Pkt 12

 

Sekretarz Powiatu Anna Szydłowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz porozumienia dotyczącego wartości jednego punktu w złotych dla pracowników Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce. Powiedziała, że zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego oraz wnioskiem Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce, zachodzi potrzeba ustalenia wartości najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz wyrażenie zgody na ustalenie wartości jednego punktu w złotych stanowiącego podstawę określenia miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce.

 

Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt tej uchwały.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec odczytał treść uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz porozumienia dotyczącego wartości jednego punktu w złotych dla pracowników Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce i zarządził przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 19 radnych. Głosów za było 19. Uchwała w została podjęta jednogłośnie.

 

Uchwała Nr XVI/150/08 w załączeniu - załącznik nr 10

 

 Pkt 13

 

Kierownik Wydziału Komunikacji i Dróg Robert Rybiński przedstawił projekt uchwały w sprawie pozbawienia odcinka drogi powiatowej 1278B kategorii drogi powiatowej. Powiedział, że zgodnie z ustawą o drogach publicznych organem właściwym do pozbawienia drogi dotychczasowej kategorii w tym przypadku jest Rada Powiatu. Uchwałę podejmuje się spełnieniu wymogów ustawowych, tj. po wcześniejszym porozumieniu z zarządem województwa, po zasięgnięciu opinii wójta gminy, na którego obszarze przebiega droga, oraz zarządów sąsiednich powiatów. W tym przypadku wszystkie warunki ustawowe zostały spełnione i odcinek drogi powiatowej 1278B na odcinku Grzybowszczyzna Stara – Lipszczany do drogi powiatowej nr 1443B o długości 4 km 200 m może być pozbawiony charakteru drogi powiatowej ze względu na małe natężenie ruchu. W związku z powyższym Zarząd Powiatu przedkłada Radzie Powiatu projekt uchwały.

 

Przewodniczący Komisji Transportu, Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Wiesław Pórzecki i Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec odczytał treść uchwały w sprawie pozbawienia odcinka drogi powiatowej 1278B kategorii drogi powiatowej i zarządził przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 18 radnych. Głosów za było 18. Uchwała w została podjęta jednogłośnie.

 

Uchwała Nr XVI/151/08 w załączeniu - załącznik nr 11

 

Pkt 14

 

Kierownik Wydziału Komunikacji i Dróg Robert Rybiński przedstawił projekt uchwały w sprawie zaliczenia odcinka drogi wewnętrznej będącej we władaniu Gminy Krynki na odcinku od drogi powiatowej nr 1278B do drogi powiatowej nr 1443B do kategorii drogi powiatowej. Powiedział, że zgodnie z ustawą o drogach publicznych zaliczenie drogi do kategorii dróg powiatowych następuje w drodze uchwały, po zasięgnięciu opinii wójta gminy, na obszarze którego przebiega droga oraz zarządów sąsiednich powiatów. Po spełnieniu wszystkich wymogów ustawowych, Zarząd Powiatu chcąc zaliczyć drogę do odpowiedniej kategorii ze względu na natężenie na niej ruchu, przedstawia Radzie Powiatu projekt uchwały o zaliczeniu do kategorii drogi powiatowej drogi na odcinku od drogi powiatowej nr 1278B do drogi powiatowej nr 1443B o długości 4 km 100 m.

 

Przewodniczący Komisji Transportu, Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Wiesław Pórzecki i Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec odczytał treść uchwały w sprawie zaliczenia odcinka drogi wewnętrznej będącej we władaniu Gminy Krynki na odcinku od drogi powiatowej nr 1278B do drogi powiatowej nr 1443B do kategorii drogi powiatowej i zarządził przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 19 radnych. Głosów za było 19. Uchwała w została podjęta jednogłośnie.

 

Uchwała Nr XVI/152/08 w załączeniu - załącznik nr 12

 

Pkt 15

 

Skarbnik Powiatu Maria Jurgiel przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Sokólskiego. Poinformowała, że zmiana uchwały podyktowana jest przede wszystkim zwiększeniem wynagrodzenia dla nauczycieli w związku z nowym rozporządzeniem zmieniającym rozporządzenie w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli. Powiedziała, że zmiany dotyczą wydatków na:

1/ podwyżkę dla nauczycieli - 865 918 zł,

2/ podwyżkę dla administracji w szkołach - 198 221 zł,

3/ zwiększenie dotacji dla szkół i placówek - 648 747 zł,

4/ podwyższenie wkładu własnego dla projektu RPO „Poprawa stanu bazy szkolenia praktycznego i standardu bazy dydaktyczno-wychowawczej ZSR w Sokółce – 133 162 zł,

5/ zwiększenie o kwotę 5000 zł na przekwalifikowanie gruntów rolnych na leśne.

 

Następnie Skarbnik Powiatu poinformowała, że w budżecie Powiatu zwiększa się plan dochodów o kwotę 2 292 zł i zwiększa się plan wydatków o kwotę 1 861 260 zł oraz zmniejsza się plan wydatków o kwotę 7 920 zł.

 

Skarbnik Powiatu Maria Jurgiel poinformowała, że budżet Powiatu po dokonanych zmianach wynosi:

1/ dochody ogółem: 42 124 254,00 zł,

2/ wydatki ogółem: 45 261 340,00 zł,

3/ kwotę 2 284 135 zł przeznacza się na spłatę rat kapitałowych kredytów zaciągniętych w latach ubiegłych,

4/ deficyt roku 2008 w kwocie 3 137 086,00 zł oraz raty kapitałowe kredytów zaciągniętych w latach ubiegłych w wysokości 2 284 135 zł będą pokryte:

-         kredytem bankowym w kwocie - 3 386 195,00 zł,

-         wolnymi środkami w kwocie - 2 035 026,00 zł.

 

Skarbnik Powiatu powiedziała, że wszystkie zmiany w budżecie Powiatu na rok 2008 zawarte są w 8 załącznikach do projektu uchwały.

 

Przewodniczący wszystkich Komisji Rady poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec odczytał treść uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Sokólskiego na rok 2008 i zarządził przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 19 radnych. Głosów za było 19. Uchwała w została podjęta jednogłośnie.

 

Uchwała Nr XVI/153/08 w załączeniu - załącznik nr 13

 

Pkt 16

 

Przewodniczący obrad Kazimierz Łabieniec poinformował, że odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych udzielono w punkcie 10 porządku obrad sesji.

 

Radny Jarosław Sylwester Hołownia odnosząc się do udzielonych odpowiedzi na zapytania wnioskował, aby przy ustalaniu zadań inwestycyjnych brać pod uwagę przede wszystkim lokalne potrzeby ludzi. Jednocześnie poprosił o pilne podjęcie działań inwestycyjnych na odcinku drogi Sokółka – Słojniki, tak aby mieszkańcy wsi Słojniki nie musieli pokonywać do Sokółki 15 km zamiast 5 km drogi. Raz nawet zdarzył się przypadek, że ksiądz musiał odśnieżać tę drogę, by parafianie mogli dojechać do kościoła.

 

Pkt 17

 

Przewodniczący obrad Kazimierz Łabieniec udzielił głosu obecnemu na sesji Burmistrzowi Suchowoli.

 

Burmistrz Suchowoli Jerzy Omielan przedstawił skład delegacji przybyłej na obrady sesji Rady Powiatu Sokólskiego, podziękował za umożliwieniu mu zabrania głosu i przeprosił za zajmowanie czasu swoimi problemami. Powiedział, że sprawy o których chce mówić są dla nich bardzo ważne i dotyczą przede wszystkim nieruchomości i budynku Zespołu Szkół w Suchowoli. Poinformował, że ta szkoła jest bardzo ważna dla gminy, gdyż mieści się w niej również gimnazjum, którego organem prowadzącym jest Gmina Suchowola. W związku z tym powstało wiele problemów związanych z funkcjonowaniem ww. placówek. Jednym z nich jest roszczenie Związku Gmin Żydowskich, który upomina się o teren, na którym znajdują się ww. szkoły. Poinformował, że przedstawiciele Gminy Żydowskiej wcześniej proponowali przekazanie im działki zamiennej za nieruchomość, na której obecnie znajduje się szkoła. Jednak później została zmieniona treść wniosku i obecnie Gmina Żydowska wnosi o zwrot posesji, na której znajduje się ww. szkoła.

W związku z powyższym zwraca się z prośbą do Starosty Sokólskiego i Zarządu Powiatu o pilne rozpatrzenie roszczeń podnoszonych przez Związek Gmin Żydowskich, wszczęcie rozmów negocjacyjnych, jak najszybsze wybrnięcie z tej sytuacji i wzięcie udziału w posiedzeniu Komisji Regulacyjnej w Warszawie.

Burmistrz Suchowoli powiedział, że kolejnym problemem jest budynek dawnej sali gimnastycznej tych szkół, którego stan techniczny stanowi zagrożenie dla młodzieży (np. bardzo zły stan techniczny komina grożący zawaleniem).

Następnie Burmistrz poruszył sprawę niezałatwionego przez Zarząd Powiatu porozumienia w sprawie wykorzystania warunków materialnych i lokalowych Zespołu Szkół w Suchowoli, mimo wielokrotnych przypomnień ze strony Urzędu Miejskiego w Suchowoli. Przypomniał, że realizację umowy w zakresie budowy sali gimnastycznej przekazano w całości dla gminy.

Burmistrz powiedział również, że istnieje konieczność dokończenia ocieplenia budynku Zespołu Szkół i Gmina Suchowola deklaruje zajęcie się sprawą.

Następnie nawiązał do zmiany nazwy Młodzieżowej Orkiestry Dętej w Suchowoli. Powiedział, że z tej zmiany nic dobrego nie wynika dla gminy. Dotychczasowa nazwa orkiestry funkcjonowała od wielu lat. Orkiestra miała na koncie ogromne sukcesy, które ugruntowały jej pozycję i markę w Polsce i całej Europie. Ponadto zmiana nazwy orkiestry jest niezgodna ze statutem Zespołu Szkół i nie była z nikim uzgadniana, ani nawet konsultowana. Fundusze na jej działalność zostały również obcięte. Stwierdził, że w tym przypadku Zarząd Powiatu postawił ich przed faktem dokonanym, nie dając możliwości wyrażenia opinii w tej sprawie.

 

Radny Jarosław Sylwester Hołownia powiedział, że popiera wszystkie argumenty przedstawione przez Burmistrza Suchowoli kwitując to określeniem „nic dodać, nic ująć’.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec udzielił głosu Przewodniczącemu Rady Miejskiej w Suchowoli Jackowi Kaczorowskiemu.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej w Suchowoli Jacek Kaczorowski nawiązał do kwestii dróg na terenie Gminy Suchowola. Powiedział, że Gmina Suchowola wydała najwięcej pieniędzy na inwestycje drogowe i w dalszym ciągu jest bardzo zainteresowana rozbudową dróg w swojej gminie. Zainteresowani są przede wszystkim kontynuacją realizacji inwestycji p.n. „Przebudowa dwóch mostów na rzece Brzozówka koło miejscowości Karpowicze”, w której uwzględniona jest też przebudowa odcinka drogi pomiędzy mostami oraz dojazd do mostu od strony Suchowoli. Powiedział, że są gotowi do jej współfinansowania, ale nie wie, czy będzie możliwość pozyskania na ten cel środków spoza budżetu Gminy.

 

Przewodniczący obrad Kazimierz Łabieniec poinformował, że samorządy gminne najpierw winny zgłaszać wnioski do projektów o pozyskanie środków unijnych i dopiero po ich przyznaniu zwracać się do samorządu powiatowego o dofinansowanie wskazanych inwestycji. Stwierdził, że wszyscy chcą, aby budować drogi w ich gminach, tylko nikt nie potrafi wskazać komu w budżecie powiatu zabrać zaplanowane środki i przekazać je innemu samorządowi, np. Suchowoli.

 

Radny Jarosław Sylwester Hołownia zaapelował o zajęcie stanowiska w sprawie roszczeń Związku Gmin Żydowski do pozostawionego mienia w Suchowoli.

 

Starosta ripostując wypowiedź radnego powiedział, że mówi on głupstwa, na co radny zareagował, że już nie pierwszy raz Starosta wkłada mu słowa, których nie powiedział. Dodał, że nie stwierdził, że „Starostwo nic nie robi”, lecz powiedział, że trzeba zająć się tą sprawą.

 

Starosta Sokólski Franciszek Budrowski wyjaśnił, że Gmina Żydowska dotychczas złożyła pięć wniosków w sprawie zwrotu nieruchomości na Gminie Suchowola, z czego większość bez wskazania miejsca położenia nieruchomości. Powiedział, że w Starostwie Powiatowym są osoby kompetentne, które tym się zajmują. Nadmienił, że wniosek w sprawie musi być sformułowany konkretnie, gdyż tego rodzaju spraw jest dużo, a przecież są jeszcze inne związki wyznaniowe, które również ubiegają się o zwrot nieruchomości.

 

Następnie Starosta Franciszek Budrowski ustosunkował się do wypowiedzi Burmistrza Suchowoli i Przewodniczącego Rady Miejskiej w Suchowoli.

-        W sprawie roszczeń Żydowskiej Gminy Wyznaniowej do nieruchomości w Suchowoli, gdzie przed wojną stała bożnica żydowska, a teraz znajduje się Zespół Szkół w Suchowoli powiedział, że sytuacja jest opanowana. Poinformował, że w Starostwie Powiatowym w Sokółce za mienie Skarbu Państwa odpowiada dwóch pracowników. Są nimi Anetta Gliniecka inspektor w Wydziale Geodezji, Katastru i Nieruchomości i
inż. Janusz Kuderewski Geodeta Powiatowy i Kierownik tego Wydziału, którzy mają odpowiednie przygotowanie i reprezentują Powiat przed Komisją Regulacyjną w zakresie spraw mienia Skarbu Państwa. Dodał, że jeśli Burmistrz Suchowoli sam zajmuje się tego rodzaju sprawami, to jest sprawa jego decyzji i władz samorządu tej jednostki. Powiedział, że roszczenia do nieruchomości dotyczyły albo przyznania działki za zamiennej, albo wypłacenia ekwiwalentu w gotówce. Wydaje się, że najbardziej optymalnym załatwieniem sprawy byłaby wypłata odszkodowania w postaci ekwiwalentu przez Skarb Państwa, co nie naraziłoby na straty obecnego dysponenta nieruchomości i właśnie w tym kierunku są czynione działania.

-        Zmiana nazwy orkiestry jest nieznaczna. Do już istniejącej nazwy dodano tylko jedno słowo „powiatowa”. Starosta powiedział, że w naszym województwie orkiestry w nazwie mają dodawane wyrazy określające zasięg ich działania, np. w Białymstoku nazwano orkiestrę Miejska Orkiestra Dęta w Białymstoku. Poinformował, że 90% kosztów utrzymania orkiestry ponosi Powiat, który na ten cel rocznie przeznacza kwotę 120 tys. zł (gmina deklaruje zaledwie 12 tys. zł rocznie),

-        Realizacja porozumienia w sprawie wykorzystania warunków materialnych i lokalowych Zespołu Szkół w Suchowoli na potrzeby Gimnazjum w Suchowoli wielokrotnie była tematem korespondencji z Burmistrzem Suchowoli. Proponowane przez nas zmiany w porozumieniu nie uzyskiwały akceptacji Burmistrza Suchowoli.

 

Przewodniczący obrad ponownie udzielił głosu Burmistrzowi Suchowoli Jerzemu Omielanowi.

 

Burmistrz Suchowoli powiedział, że nie zgadza się z dwiema kwestiami przedstawionymi przez Starostę.

-        Zespół Szkół w Suchowoli to nie jest szczere pole, lecz bardzo ważny kompleks i trzeba porozumienia obu stron, aby rozwiązać istniejące problemy,

-        W sprawie treści porozumienia to Zarząd Powiatu nalegał i taka treść została uzgodniona, gdzie przecież większe koszty przenoszone są na Gminę; zaapelował o jak najszybsze sfinalizowanie podpisania tego porozumienia.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec udzielił głosu Dyrektorowi Gimnazjum w Suchowoli Panu Krzysztofowi Lechowi.

 

Dyrektor Gimnazjum w Suchowoli Krzysztof Lech stwierdził, że w chwili obecnej jeszcze wszyscy są zainteresowani tą szkołą, która za kilka lat, ze względu na niż demograficzny może stać się nieekonomiczna. Zapytał, czy wtedy Rada Powiatu również będzie zainteresowana funkcjonowaniem szkoły i czy będzie dokładała do jej utrzymania, gdy nie będzie kogo uczyć i czy dopiero wtedy będzie namawiała Radę Miejską do jej przejęcia. Powiedział, że w tej chwili w budżecie gminy są środki, które można zainwestować w bazę lokalową szkoły i jest jeszcze odpowiednia ilość uczniów umożliwiająca prawidłowe funkcjonowanie i rozwój szkoły. Zaproponował, aby Rada Powiatu zastanowiła się, czy nie oddać Zespołu Szkół we władanie Gminy Suchowola.

 

Starosta Sokólski Franciszek Budrowski odpowiedział, że już dzisiaj 2 nasze szkoły są na deficycie, gdyż subwencje nie wystarczają nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli, nie mówiąc już o środkach na ich administrowanie i inwestycje. Poinformował, że aby szkoła mogła funkcjonować musi uczyć się w niej co najmniej 350 uczniów. Sprawy związane z sytuacją budynków szkoły omawiane są na posiedzeniach Zarządu i jeżeli władze Suchowoli tego sobie życzą, zaprasza ich do rozmów. Jeszcze raz podkreślił, że sprawy oświatowe i zabezpieczenia roszczeń majątkowych są załatwiane przez właściwe wydziały w Starostwie Powiatowym w Sokółce. Nawiązując do sprawy budowy dróg powiedział, że wszyscy chcą jak największych inwestycji drogowych, ale realizowane są one zgodnie z planem rozwoju i możliwościami finansowymi poszczególnych samorządów. Nadmienił, dotychczas najwięcej inwestycji drogowych zrealizowano, m.in. na terenie Gminy Suchowola.

 

Przewodniczący obrad Kazimierz Łabieniec udzielił głosu Przewodniczącemu Rady Miejskiej w Suchowoli Jackowi Kaczorowskiemu.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej w Suchowoli Jacek Kaczorowski odnosząc się do wypowiedzi Starosty dotyczącej utrzymania orkiestry dętej poinformował, że na zajęcia pozalekcyjne dla członków orkiestry, gmina przeznacza sześćdziesiąt tysięcy złotych i to nie są pieniądze powiatu. Następnie przypomniał, że zmiana nazwy orkiestry nastąpiła wbrew statutowi szkoły, co nie jest zgodne z prawem. Podziękował za możliwość przedstawienia problemów na sesji i dodał, że ma odczucie, że delegacja Gminy Suchowola została lekko zmarginalizowana.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec podsumowując dyskusję powiedział, że inicjatorami pomysłu zmiany nazwy orkiestry kierowały szlachetne pobudki, gdyż jak zdążył zauważyć, jest ona oczkiem w głowie nie tylko Gminy Suchowola, ale także Powiatu Sokólskiego. Stwierdził, że nikt nie chce jej skrzywdzić, tym bardziej, że wśród członków Rady są byli jej członkowie.

 

Starosta Franciszek Budrowski wszystkim wyznawcom prawosławia złożył życzenia świąteczne z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych.

 

Pkt 18

 

Wobec wyczerpania się porządku obrad sesji Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec zamknął obrady XVI sesji Rady Powiatu Sokólskiego o godzinie 13 50.

 

Protokółowała

 

Janina Wojciechowska

Przewodniczący Rady

Kazimierz Łabieniec