Protokół z XIII sesji Rady Powiatu

Osoba odpowiedzialna za treść informacji: Janina Wojciechowska
PROTOKÓŁ NR XIII/07 obrad XIII sesji Rady Powiatu Sokólskiego w dniu 20 grudnia 2007 r.

PROTOKÓŁ NR XIII/07

obrad XIII sesji Rady Powiatu Sokólskiego

w dniu 20 grudnia 2007 r.

Sesję rozpoczęto o godz. 10-tej. Sesja odbyła się w sali konferencyjnej w budynku Starostwa Powiatowego w Sokółce ul. Marszałka J. Piłsudskiego 8.

 

Pkt 1

 

Obrady XIII sesji Rady Powiatu otworzył i poprowadził Przewodniczący Rady Powiatu Kazimierz Łabieniec. Obrady sesji protokółowała Janina Wojciechowska inspektor w Starostwie Powiatowym w Sokółce. Na podstawie listy obecności radnych Przewodniczący stwierdził, że w chwili otwarcia obrad w sesji uczestniczy 18 radnych. Rada Powiatu może obradować i podejmować ważne uchwały.

 

Lista obecności radnych w załączeniu – załącznik nr 1

Lista obecności zaproszonych gości w załączeniu – załącznik nr 2

 

W obradach sesji uczestniczyły również Skarbnik Powiatu Maria Jurgiel i Sekretarz Powiatu Anna Szydłowska oraz radca prawny Andrzej Godlewski.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec powitał wszystkich radnych i zaproszonych gości.

 

Pkt 2

 

Przewodniczący obrad Kazimierz Łabieniec stwierdził, że wszyscy radni otrzymali porządek obrad dzisiejszej sesji. Zapytał, czy są wnioski o zmianę przedstawionego porządku obrad.

 

Wicestarosta Cecylia Waszkiewicz, w imieniu Zarządu Powiatu, wniosła o wprowadzenie do porządku obrad zmiany polegającej na wprowadzeniu dodatkowego projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań do realizacji przez Powiat Sokólski w roku 2007, na które przeznacza się Środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Poinformowała, że projekt tej uchwały był omówiony na komisjach Rady Powiatu. Zaproponowała, aby projekt tej uchwały wpisać po pkt 6 jako pkt 7 porządku obrad sesji. Dotychczasowe punkty od 7 do 15 otrzymałyby odpowiednio numerację od 8 do 16. Następnie Przewodniczący Rady zapytał, czy są inne propozycje zmian do porządku obrad.

 

Wobec braku innych propozycji zmian w porządku obrad sesji Przewodniczący Rady Powiatu zarządził przegłosowanie przyjęcia zaproponowanej zmiany w porządku obrad sesji.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 18 radnych. Głosów za było 18. Zaproponowana zmiana w porządku obrad sesji została wprowadzona.

 

Po dokonanej zmianie porządek obrad XIII sesji jest następujący:

 

1.      Otwarcie sesji.

2.      Przedstawienie porządku obrad.

3.      Przyjęcie protokółu poprzedniej XII sesji Rady Powiatu.

4.      Interpelacje i zapytania radnych.

5.      Sprawozdanie Starosty z prac Zarządu w okresie między sesjami.

6.      Rozpatrzenie informacji Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska o stanie środowiska na obszarze powiatu.

7.      Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę sprawie określenia zadań do realizacji przez Powiat Sokólski w roku 2007, na które przeznacza się Środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

8.      Podjęcie uchwały w sprawie utworzenia rachunku dochodów własnych w Zespole Szkół w Suchowoli.

9.      Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Sokólskiego na rok 2007.

10.  Podjęcie uchwały w sprawie wydatków budżetu powiatu, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2007.

11.  Podjecie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Sokólskiego na rok 2008.

12.  Rozpatrzenie skargi na kierownika jednostki organizacyjnej powiatu.

13.  Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

14.  Wnioski, oświadczenia radnych i informacje.

15.  Złożenie życzeń świątecznych i noworocznych.

16.  Zamknięcie sesji.

 

Pkt 3

 

Przewodniczący Rady poprosił o przyjęcie Protokółu z poprzedniej XII sesji Rady Powiatu z dnia 23 listopada 2007 r., który był wyłożony do publicznego wglądu na 7 dni przed dzisiejszą sesją.

 

Uwag do treści protokółu nie wniesiono. Przewodniczący obrad zarządził przegłosowanie jego przyjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 18 radnych. Głosów za było 18. Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty jednogłośnie.

 

Pkt 4

 

W tym punkcie porządku obrad głos zabrał radny Jarosław Hołownia.

 

Radny Jarosław Hołownia poinformował, że przygotował szereg pytań, z których trzy kieruje do Pani Wicestarosty Cecylii Waszkiewicz. Są one następujące:

1/ Czy w 2008 r. jest szansa na podwyżkę dodatków za wychowawstwo dla nauczycieli? Poinformował, że 94 nauczycieli ze szkół ponadgimnazjalnych naszego Powiatu wystąpiło z wnioskiem o podwyższenie ww. dodatku. Wniosek uzasadniają warunkami pracy, które są coraz trudniejsze. Młodzież z roku na rok staje się coraz trudniejsza i sprawia coraz więcej kłopotów. Powiedział, że sprawa zwiększenia dodatków za wychowawstwo dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych była omawiana na posiedzeniu Komisji do spraw konsultacji ze związkami zawodowymi.

2/ Jaka jest logika w procesie kolejności ustalania regulaminu wynagradzania nauczycieli, że „najpierw zatwierdza się budżet Powiatu, a następnie prowadzi się negocjacje ze związkami zawodowymi”? Uważa, że powinno być odwrotnie, najpierw należy przeprowadzić negocjacje ze związkami zawodowymi, a następnie uchwalić budżet Powiatu.

3/ Czy jest szansa na wznowienie programu stypendialnego na kolejny okres dla młodzieży szkół ponadgimnazjalnych? Po zakończeniu aktualnego 3-letniego programu stypendialnego dla młodzieży szkół ponadgimnazjalnych, w dalszym ciągu jest bardzo duże zainteresowanie młodzieży jego kontynuacją.

 

Do Wydziału Rozwoju i Promocji skierował następujące zapytanie:

 

Czy w 2008 r. planuje się wydanie folderu promocyjnego Powiatu, jeśli tak, to jaka kwota z zaplanowanych 60000 zł w dziale „Promocja”, zostanie przeznaczona na ten cel?

 

Następne pytanie skierował do radcy prawnego w Starostwie Powiatowym w Sokółce, którego treść jest następująca:

 

Nawiązując do skargi Pani Krystyny Klimaszewskiej na Powiatowy Urząd Pracy w Sokółce zapytał, czy data sporządzenia aktu notarialnego u notariusza jest wiążąca dla umowy, która miała być zawarta pomiędzy skarżącą i Powiatowym Urzędem Pracy w Sokółce?

 

Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce zapytał, jaka kwota jest przewidziana na dofinansowanie utworzenia jednego stanowiska pracy, utworzenie ilu stanowisk pracy dofinansowano w grudniu 2007 r. i ile osób ubiega się jeszcze o takie dofinansowanie?

 

Pkt 5

 

Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie między sesjami złożył Starosta Sokólski Franciszek Budrowski. Poinformował, że w tym czasie odbyły się trzy posiedzenia Zarządu w dniach 4, 11 i 20 grudnia 2007 r.

 

Sprawozdanie w załączeniu – zał. nr 3

 

Pkt 6

 

Informację Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska o stanie środowiska na terenie powiatu sokólskiego przedstawił Zastępca Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska Lech Januszko.

 

Informacja w załączeniu – zał. nr 4

 

Przybył radny Sławomir Kraśnicki.

 

Przewodniczący obrad Kazimierz Łabieniec otworzył dyskusję nad przedstawioną informacją.

 

Starosta Franciszek Budrowski zapytał, co należy zrobić, aby istniejące na terenie naszego powiatu oczyszczalnie ścieków, rzeczywiście je oczyszczały? Z przedstawionej analizy wynika, że rzeki na terenie naszego powiatu należą do III, IV, a nawet V klasy czystości. Kontrole nie stwierdziły w nich nieprawidłowości, ale stan wód jest jaki jest. Może należałoby wprowadzić obowiązek częstszych kontroli oczyszczalni ścieków.

 

Zastępca Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska Lech Januszko odpowiedział, że fakt, że w czasie kontroli nie stwierdza się nieprawidłowości w oczyszczalniach, a rzeka jest V kategorii czystości nie znaczy, że cały czas jest idealnie. Do rzek dostają się ścieki o innych parametrach, które mają również duży wpływ na jakość wody. Nawet ścieki oczyszczone nie są przecież idealne, a ich zawartość również wpływa na jakość wody w rzekach. Nie ma innych możliwości jak ustalenie pewnej dopuszczalnej wartości ścieków. Dlatego też parametry zostały podniesione. Zmienił się sposób oczyszczania ścieków i jest większa tolerancja. Stwierdził, że jeśli nie ma przekroczeń parametrów, to nie ma podstaw do podjęcia kroków prawnych. Pozwolenia wodno-prawne są tak konstruowane, że ilość ścieków dopływających do rzeki jest przewidywalna. Dodał, że wpływ na jakość wód w rzekach mają nie tylko oczyszczalnie, ale również ilość opadów deszczu, śniegu i burz, które powodują dostawanie się do rzek różnego rodzaju środków chemicznych i substancji organicznych. Jeżeli jest przekroczenie dopuszczalnych parametrów o jeden stopień dopuszczalnej normy, to zgodnie z obowiązującym w tym zakresie rozporządzeniem, należy rzekę przekwalifikować do innej kategorii czystości. Stwierdził, że stan jakości wód w rzekach na terenie naszego powiatu nie jest najgorszy. Oczyszczalnie kontrolowane są wyrywkowo, ale każda z nich ma zainstalowany auto-monitoring, które same badają swoje ścieki i z każdego przekroczenia norm muszą się tłumaczyć; inaczej mówiąc, obowiązek kontroli jakości odprowadzanych ścieków przejęły same oczyszczalnie.

 

O głos poprosił radny Jarosław Sylwester Hołownia, który powiedział, że niektóre zakłady produkcyjne, jak np. EKOGRIL w Sokółce same utylizują odpady, powodując przez to uciążliwość dla mieszkańców sąsiednich osiedli. Panujący z tego powodu smród sprawia, że warunki życia mieszkańców są bardzo uciążliwe. Zapytał, czy są prowadzone jakiekolwiek kontrole w tym zakresie i jak winien odbywać się proces utylizacji odpadów?

 

Zastępca Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska Lech Januszko odpowiedział, że każdy zakład prowadzący działalność produkcyjną ma obowiązek posiadać decyzję o utylizacji swoich odpadów. Zawierane są odpowiednie umowy z jednostkami uprawnionymi do utylizacji odpadów, które wywożą je poza teren województwa (np. azbest) lub utylizują w zakładach do tego uprawnionych. Spalanie lub utylizacja odpadów przez zakłady je wytwarzające jest niedopuszczalne, gdyż można to robić jedynie przy pomocy odpowiednich urządzeń. Jeżeli są przypadki niewłaściwej utylizacji odpadów, to należy je zgłaszać na policję lub do straży miejskiej. W trakcie prowadzonych kontroli w zakładach sprawdza się, czy są zawarte umowy na utylizację odpadów i jeśli ich nie ma lub stwierdzi się, że są niewłaściwie utylizowane, sporządzane są wnioski o wyciągnięcie sankcji wobec winnych zaniedbań. Powiedział, że jeżeli stwierdza się niechlujstwo lub zaniedbania w zakładzie, to znaczy, że kierownictwo firmy nie dba o jej wizerunek i może dojść do utraty akredytacji udzielonej przez uprawnioną jednostkę.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec podziękował Zastępcy Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska Lechowi Januszko za zapoznanie ze stanem środowiska na terenie Powiatu Sokólskiego i życzył zdrowia oraz wszelkiej pomyślności z okazji świąt Bożego Narodzenia oraz nadchodzącego Nowego Roku.

 

Pkt 7

 

Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sokółce Wojciech Obiała przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań do realizacji przez Powiat Sokólski w roku 2007, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Powiedział, że przesunięcia w pozycjach planu zadań realizowanych przez Powiat Sokólski z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych finansowanych ze środków Funduszu w 2007 r. spowodowane są przekazaniem dodatkowych środków finansowych przez PFRON, oszczędnościami powstałymi w pozycjach uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych i dofinansowanie osób niepełnosprawnych na likwidację barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych. Większe są indywidualne potrzeby w zakresie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów. Powyższe zmiany mają na celu pełne wykorzystanie przyznanych środków PFRON oraz zrealizowanie wniosków złożonych przez osoby niepełnosprawne.

 

Radny Grzegorz Skórski zapytał, czy przyznane środki zostaną w tym roku w pełni wykorzystane?

 

Dyrektor PCPR Wojciech Obiała zapewnił, że środki te zostaną wykorzystane co najmniej w 95 % chyba, że PFRON nie przekaże ich na nasze konto we właściwym czasie.

 

Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego Grzegorz Skórski i Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.

 

Przewodniczący obrad odczytał treść uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań do realizacji przez Powiat Sokólski w roku 2007, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 19 radnych. Głosów za było 19. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

Uchwała Nr XIII/116/07 w załączeniu - zał. 5

 

Pkt 8

 

Skarbnik Powiatu Maria Jurgiel przedstawiła projekt uchwały w sprawie utworzenia rachunku dochodów własnych w Zespole Szkół w Suchowoli. Powiedziała, ze na wniosek Dyrektora Zespołu Szkół w Suchowoli dokonuje się utworzenia rachunku dochodów własnych w rozdziale 80120-Licea ogólnokształcące oraz w rozdziale 80148-stołówki szkolne. Podjęcie uchwały konieczne jest dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania szkoły, w związku ze zmianą klasyfikacji budżetowej i utworzeniem od dnia 1 stycznia 2008 r. rozdziału stołówek szkolnych. Poinformowała, że z dniem 31 grudnia 2007 r. utraci moc obowiązująca w tej sprawie uchwała.

 

Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki i Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury i Sportu Waldemar Szymański poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały powyższy projekt uchwały.

 

Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały w sprawie utworzenia rachunku dochodów własnych w Zespole Szkół w Suchowoli i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 18 radnych. Głosów za było 18. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

Uchwała Nr XIII/117/07 w załączeniu - zał. nr 6

 

Pkt 9

 

Skarbnik Powiatu Maria Jurgiel przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Sokólskiego. Powiedziała, że są to już ostatnie zmiany w budżecie Powiatu w 2007 r., które wynikły z ostatnich wpływów i wydatków budżetowych pod koniec roku. Zostały one omówione na posiedzeniach wszystkich Komisji. Poinformowała, że w budżecie Powiatu zwiększa się plan dochodów o kwotę 166 928 zł, zmniejsza się o kwotę 23 782 zł. Zwiększa się również plan wydatków o kwotę 163 912 zł, zmniejsza się o kwotę 20 766 zł oraz dokonuje się przeniesienia na kwotę 155 729 zł.

Powiedziała, że budżet Powiatu po dokonanych zmianach wynosi:

1/ dochody ogółem: 41 257 088,00 zł,

2/ wydatki ogółem:       41 840 921,00 zł,

3/ kwotę 2 275 000 zł przeznacza się na spłatę rat kapitałowych kredytów zaciągniętych w latach ubiegłych,

4/ deficyt roku 2007 w kwocie 583 833,00 zł oraz raty kapitałowe kredytów zaciągniętych w latach ubiegłych w wysokości 2 275 000 zł będą pokryte:

·        wolnymi środkami w kwocie 1 058 833,00 zł,

·        kredytem bankowym w kwocie 1 800 000,00 zł.

 

Skarbnik Powiatu poinformowała, że wszystkie zmiany w budżecie Powiatu na rok 2007 zawarte są w 7 załącznikach do projektu uchwały.

 

Przewodniczący wszystkich Komisji Rady poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały powyższy projekt uchwały.

 

Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Sokólskiego na rok 2007 i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 19 radnych. Głosów za było 19. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

Uchwała Nr XIII/118/07 w załączeniu - zał. nr 7

 

Pkt 10

 

Skarbnik Powiatu Maria Jurgiel przedstawiła projekt uchwały w sprawie wydatków budżetowych, których niezrealizowane planowane kwoty nie wygasają z upływem roku budżetowego 2007. Powiedziała, że wykaz niezrealizowanych wydatków w 2007 r. i ich plan finansowy oraz ostateczny termin ich dokonania, zawiera załącznik do projektu uchwały.

 

Przewodniczący wszystkich Komisji Rady poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały powyższy projekt uchwały.

 

Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały w sprawie wydatków budżetowych, których niezrealizowane planowane kwoty nie wygasają z upływem roku budżetowego 2007 i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 19 radnych. Głosów za było 19. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

Uchwała Nr XIII/119/07 w załączeniu - zał. nr 8

 

Pkt 11

 

Skarbnik Powiatu Maria Jurgiel przedstawiła objaśnienia do projektu uchwały w sprawie budżetu Powiatu na rok 2008. Powiedziała, że projekt uchwały budżetowej Powiatu Sokólskiego został przygotowany przez Zarząd Powiatu Sokólskiego w dniu 15 listopada 2007 r. uchwałą Nr 90/07, a następnie zmieniony przez Zarząd Powiatu w dniu 11 grudnia 2007 r. uchwałą Nr 98/07. Poinformowała, że zaplanowane dochody budżetu Powiatu na rok 2008 wynoszą 42 554 692 zł, a wydatki to kwota 43 834 484 zł. W związku z tym, że wydatki są wyższe od dochodów, budżet jest deficytowy. Deficyt w budżecie planowany jest na kwotę 1 279 792 zł. Wzrost dochodów w stosunku do przewidywanego wykonania roku 2007 wynosi 2, 4 %. Głównym źródłem dochodów Powiatu są subwencje, które stanowią 65% dochodów budżetu Powiatu. Powiat otrzymuje subwencję ogólną składająca się z trzech części, tj. oświatowej, wyrównawczej i równoważącej. Drugim źródłem dochodu budżetu Powiatu są dotacje celowe na zadania z zakresu administracji rządowej, które stanowią 13, 9% całego budżetu Powiatu. Trzecim źródłem dochodu budżetu jest udział w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych, który stanowi 10,5% dochodów budżetu. Ostatnim źródłem dochodów budżetu Powiatu są dochody własne, które stanowią zaledwie 10,6% budżetu ogółem. Na dochody własne składają się opłaty komunikacyjne, najem i dzierżawa, odsetki bankowe, dochody z zawartych porozumień z gminami i Urzędem Marszałkowskim oraz funduszy celowych.

Wydatki w budżecie roku 2008 wynoszą 43 834484 zł, z czego wydatki na zadania rządowe wynoszą 5 905 000 zł, a na zadania własne 37 929 484 zł. Najwięcej środków przeznacza się na utrzymanie szkół oraz placówek oświatowych, tj. ogółem 19 548 871 zł, co stanowi 44,60% ogółu wydatków oraz 1 131 500 zł na rachunku dochodów własnych szkół, którymi dysponują bezpośrednio dyrektorzy. Na zaplanowane wydatki składają się:

1/ wynagrodzenia i pochodne - 11 303 895 zł, tj. 57,82%,

2/ dotacje dla szkół niepublicznych - 4 625 749 zł, tj. 23,66% (jest 10 takich placówek),

3/ na inwestycje - 1 482 315 zł, tj. 7,58%; dokończenie modernizacji internatu ZS w Sokółce na potrzeby ZSR w Sokółce oraz wybudowanie bieżni przy boisku ZS w Sokółce.

Drugim co do wielkości działem w zakresie wydatków jest dział transportu i łączności w którym na zadania inwestycyjne przeznaczono kwotę 7 136 949 zł, z czego na zadania inwestycyjne określono kwotę 4 220 412 zł. Tak wysoką kwotę zaplanowano w celu pozyskania środków z Regionalnego Programu Operacyjnego. W załączniku Nr 7 zapisano 5 odcinków dróg, na które zostaną złożone wnioski o dofinansowanie. Przewidziano również środki na drugą część złożonych wniosków do dofinansowania w ramach usuwania klęsk żywiołowych na kwotę 2 000 000 złotych, z czego udział Powiatu i Gminy wyniósłby 400 000 zł. Zapewniono również środki na zimowe utrzymanie dróg i mostów, remonty nawierzchni dróg i zakup masy. Trzecim działem jest pomoc społeczna; do zadań Powiatu należy obowiązek pokrywania kosztów pobytu młodzieży w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, ich usamodzielnienie się i pobyt w rodzinach zastępczych. Na ten cel zabezpieczono 1 700 000 złotych. Obecnie w rodzinach zastępczych przebywa około 55 osób, a w placówkach opiekuńczo-wychowawczych około 48 osób.

Ponadto w budżecie Powiatu utworzono rezerwy:

- ogólną - 100 000 złotych,

- celową oświatową przeznaczoną na odprawy emerytalne, nagrody jubileuszowe i fundusz

 nagród Starosty - 175 457 złotych.

- celowe - na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego - 156 564 złotych.

Następnie Skarbnik Powiatu w imieniu własnym i Zarządu Powiatu poprosiła o uchwalenie przedłożonego budżetu Powiatu na rok 2008.

 

Przewodniczący obrad Kazimierz Łabieniec odczytał uchwałę Nr II.0131-6-30/07 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 3 grudnia 2007 r. w sprawie wyrażenia opinii o projekcie uchwały budżetowej Powiatu Sokólskiego na 2008 rok. Opinia jest pozytywna z uwagami, które zostały już uwzględnione w projekcie uchwały.

 

Uchwała RIO Nr II.0131-6-30/07 w załączeniu - załącznik nr 9

 

Sławomir Kraśnicki Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych przedstawił pozytywną Opinię Komisji Budżetu i Finansów Publicznych z dnia 7 grudnia 2007 r. o projekcie budżetu Powiatu Sokólskiego na rok 2008.

 

Opinia Komisji z dnia 7 grudnia 2007 r. w załączeniu - załącznik nr 10

 

Przewodniczący Rady Powiatu Kazimierz Łabieniec odczytał treść uchwały w sprawie budżetu Powiatu Sokólskiego na rok 2008 i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 19 radnych. Głosów za było 18, 1 radny wstrzymał się od głosu. Uchwała została podjęta.

 

Uchwała Nr XIII/120/07 w załączeniu - załącznik nr 11

 

Starosta Franciszek Budrowski w imieniu własnym, Zarządu Powiatu, Skarbnika Powiatu i Sekretarza Powiatu podziękował radnym za zaufanie i uchwalenie budżetu Powiatu Sokólskiego na 2008 r. Zapewnił, że zadania przyjęte w uchwale Zarząd będzie realizował jak najlepiej, w miarę możliwości i pozyskanych środków. Powiedział, że możliwości dysponowania budżetem Powiatu są ograniczone, ponieważ 80% dochodu są to dotacje i subwencje, które przekazywane są na określone zadania, pozostałe 20% budżetu to środki, którymi możemy sami dysponować. W latach poprzednich udawało się pozyskiwać dodatkowe środki do budżetu i uważa, że w 2008 r. również będzie taka możliwość. Wspólnie z wójtami i burmistrzami będzie się ubiegał się o pozyskanie środków z programów.

 

Pkt 12

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad tj. jest rozpatrzenia skargi Pani Krystyny Klimaszewskiej na Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce dotyczącej wprowadzenia skarżącej w błąd przez PUP w Sokółce, przez co w terminie późniejszym niż umówiony, złożyła akt notarialny, co skutkowało rozwiązaniem z nią ze skutkiem natychmiastowym umowy w sprawie refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia stanowiska pracy oraz niewłaściwe potraktowanie jej przez Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy. Poinformował, że sprawa czy skarga jest zasadna czy nie, była rozpatrywana na posiedzeniach Komisji Rady. Zapytał, czy radni mają jeszcze jakieś uwagi w przedmiocie powyższej skargi.

 

Radny Jarosław Sylwester Hołownia zapytał radcę prawnego, czy termin określony w umowie zawartej pomiędzy stronami jest terminem wiążącym i czy faktycznie informacja uzyskana w tym przypadku mogła być dla petenta niezrozumiała?

 

Radca prawny w Starostwie Powiatowym w Sokółce Andrzej Godlewski wyjaśnił, że gdy na umowie strony złożą swoje podpisy, staje się aktem wiążącym w taki samym stopniu obie strony. W tym przypadku, gdy strona zobowiązała się przedstawić akt notarialny w konkretnym terminie, to winna to uczynić najpóźniej w dniu określonym w umowie. Odrębną kwestią byłaby sytuacja, gdyby strona zwróciła się na piśmie o przesunięcie terminu dostarczenia dokumentów określonych w umowie, tj. dostarczenie aktu notarialnego.

 

Radny Jarosław Sylwester Hołownia powiedział, że sprawa użycia nieodpowiednich słów przez urzędnika jest poszlakowa i nie można jej udowodnić. Natomiast wprowadzenie w błąd petenta przez urzędnika petenta skutkuje niezrealizowaniem umowy. Są opinie, że data sporządzenia aktu notarialnego nie powinna być wiążąca do unieważnienia umowy. W umowie określono w ośmiu punktach warunki, z czego dopiero w punkcie dziewiątym zawarto zapis, że niedotrzymanie zobowiązań strony wynikającej z ww. punktu ósmego powoduje rozwiązanie umowy. W punkcie dziesiątym umowy ujęto zapis, że akt notarialny należy dostarczyć do dnia określonego w umowie. Powiedział, że gdyby treść w punkcie dziesiątym zapisano przed punktem dziewiątym, umowa byłaby bardziej czytelna dla interesanta. Uważa, że w trakcie rozpatrzenia skargi, na Komisjach odbył się „sąd nad stroną postępowania – petentem”, dlatego wstrzymywał się od głosu na posiedzeniach Komisji. Również wstrzyma się od głosu w trakcie głosowania nad przygotowaną w tej sprawie uchwałą.

 

O głos poprosił Starosta Franciszek Budrowski, który stwierdził, że tak to już jest, że ludzie z zasady nie czytają dokładnie tego co podpisują, gdyż uważają, że umowa to dobrowolna wola wyrażona przez strony na piśmie. Urzędnika obowiązuje ścisłe jej przestrzeganie, a samowolna jej zmiana jest przestępstwem. Istnieje natomiast forma zmiany każdej umowy poprzez zawarcie aneksu do jej warunków i zobowiązań obu stron, czego należy dokonać w odpowiednim terminie. W takim przypadku jedna ze stron winna wystąpić o zmianę zapisów w umowie, w tym przypadku o zmianę terminu. Poinformował, że zawarcie aktu notarialnego po terminie wskazanym w umowie i nie poproszenie o przesunięcie terminu w niej określonego, powoduje jej rozwiązanie. Powiedział, że nie możemy namawiać urzędników do łamania prawa. Jest zawsze czas na zmianę zapisów umów, ale przed, a nie po terminie. Starosta powiedział, że mimo całej sympatii do petentki, nie można już dokonać zmian w treści ww. umowy. Następnie dodał, że w tym przypadku Rada Powiatu nie rozpatruje sprawy kto kogo obraził, gdyż tego faktu nie można ustalić. Jeśli tak było, to winny być przeprosiny przez stronę, która obraziła.

 

Radny Jarosław Sylwester Hołownia podkreślił, że on również nie jest za łamaniem prawa lecz za rzetelnym zbadaniem sprawy.

 

O głos poprosiła Pani Krystyna Klimaszewska, która zwracając się do radnych zapytała, czy wiedzą o tym, że do ich miejsca pracy zgłosiła się osoba z Powiatowego Urzędu Pracy, która poinformowała ich, aby sporządzony w dniu 9 grudnia 2007 r. akt notarialny dostarczyć do Powiatowego Urzędu Pracy w dniu następnym, przez co wprowadziła ich w błąd.

 

Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec zauważył, że z załączonych dokumentów wynika, że dotychczas nie ustalono tożsamości pracownika, który udzielił takiej informacji Pani Klimaszewskiej.

 

Radny Sławomir Kraśnicki zapytał Panią Klimaszewską, czy osoba podająca się za pracownika PUP była sama, czy w towarzystwie innej osoby?

 

Pani Krystyna Klimaszewska odpowiedziała, że nie może tego stwierdzić, gdyż się nie rozglądała. Powiedziała, że osoba ta zwracając się do niej wypowiedziała następujące słowa: „proszę nie przychodzić jutro, bo tej osoby nie będzie w pracy”.

 

Przewodniczący obrad udzielił głosu Dyrektorowi Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce Panu Mirosławowi Biernackiemu.

 

Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce Mirosław Biernacki powiedział, że jest mu przykro, że Państwo Klimaszewscy nie mogli skorzystać z dofinansowania utworzenia stanowiska pracy. Wyjaśnił, że nie jest celem PUP szkodzić petentom, ale urząd musi postępować zgodnie z prawem. Powiedział, że starał się sprawę wyjaśnić i wytłumaczyć Państwu Klimaszewskim, ale skoro nie są oni w stanie wskazać, który z pracowników PUP ich odwiedził, to należy twierdzić, że jest to nieprawda. Przeprowadzono również w PUP postępowanie wyjaśniające, które polegało na identyfikacji osoby przez skarżących w PUP i również takiej osoby nie wskazali. Dodał, że nie ma żadnej prawnej możliwości zmiany tej umowy, gdyż strona nie spełniła warunków w niej określonych i obecnie nic już nie można zrobić.

 

Pani Krystyna Klimaszewska powiedziała, że gdyby wcześniej wiedziała o tych wszystkich warunkach na pewno by je spełniła i nie doszłoby do utraty jej własnych środków, jak również możliwości ich otrzymania z PUP.

 

Starosta Franciszek Budrowski poprosił o nie dopatrywanie się w postępowaniu PUP złośliwości, gdyż urzędnik nie może brać na swoje barki odpowiedzialności za ewentualne naruszenie prawa. Dodał, że urzędnicy nie mogli postąpić inaczej.

 

Przewodniczący Rady Kazmierz Łabieniec zapytał Panią Krystynę Klimaszewską, czy osoba z Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce, o której mowa jest w skardze była im znana wcześniej?

 

Pani Krystyna Klimaszewska odpowiedziała, że nie znała wcześniej tej osoby.

 

Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczących Komisji o przedstawienie stanowisk wypracowanych na posiedzeniach Komisji.

 

Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki i Przewodniczący Komisji Transportu, Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Wiesław Pórzecki poinformowali, że Komisje jednogłośnie uznały skargę jako bezzasadną.

 

Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury i Sportu Waldemar Szymański i Przewodniczący Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego Grzegorz Skórski poinformowali, że Komisje, przy jednym głosie wstrzymującym się, również uznały skargę za bezzasadną.

 

Przewodniczący Rady Powiatu Kazimierz Łabieniec odczytał treść uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi Pani Krystyny Klimaszewskiej na Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 19 radnych. Głosów za było 18, 1 radny wstrzymał się od głosu. Uchwała została podjęta.

 

Uchwała Nr XIII/121/07 w załączeniu - załącznik nr 12

 

Pkt 13

 

Odpowiedzi na 3 zapytania radnego Jarosława Sylwestra Hołowni, skierowane do Wicestarosty, udzieliła Wicestarosta Cecylia Waszkiewicz, które poinformowała, że:

1/ w 2008 r. jest szansa na podwyżkę dodatków za wychowawstwo dla nauczycieli.

2/ na każdej sesji Rady Powiatu dokonuje się zmiany budżetu Powiatu, dlatego też istnieje możliwość zmiany w trakcie roku budżetowego regulaminu wynagradzania nauczycieli.

3/ w sprawie kontynuacji programu stypendialnego dla młodzieży szkół ponadgimnazjalnych wyjaśniła, że na dzień dzisiejszy nie ma stosownego programu stypendialnego.

 

Uzupełniając powyższą odpowiedź Starosta Franciszek Budrowski powiedział, że ze względu na ustawowy zapis, że budżet Powiatu na rok następny winien być uchwalony do końca danego roku kalendarzowego, nie jest możliwe dokonanie uzgodnień w terminach proponowanych przez radnego Jarosława Sylwestra Hołownię. Negocjacje ze związkami zawodowymi przeprowadzane są co roku w podobnych terminach. Określona na dodatki motywacyjne kwota nie zmienia w sposób zasadniczy wysokości budżetu Powiatu. Powiedział, że logika jest w tym, by działać zgodnie z przepisami prawa i budżet uchwalić do końca roku kalendarzowego. Dodał, że zawsze można podnieść stawki wynagrodzeń, ale ostateczna kwota dotacji i subwencji oświatowej jest znana dopiero pod koniec pierwszego kwartału roku następnego.

 

Radny Jarosław Sylwester Hołownia powiedział, że nie chodziło mu o to, aby z powodu nauczycieli nie uchwalać budżetu, lecz by negocjacje ze związkami zawodowymi przeprowadzać, np. w listopadzie, a nie w styczniu roku następnego.

 

Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce Mirosław Biernacki udzielił odpowiedzi na zapytanie radnego Jarosława Sylwestra Hołowni dotyczące informacji o kwocie przewidzianej na dofinansowanie utworzenia jednego stanowiska pracy i ile takich stanowisk utworzono i dofinansowano w 2007 r. Powiedział, że w 2007 r. w Powiecie Sokólskim z 47 pracodawcami zawarto umowy na utworzenie 59 stanowisk pracy. Na ten cel przeznaczono kwotę około 65 tys. złotych. Poinformował, że w miesiącu grudniu 2007 r. wpłynęło 5 wniosków o dofinansowanie utworzenia stanowisk pracy, które są w trakcie załatwiania.

 

Przewodniczący obrad udzielił głosu Sekretarz Powiatu Annie Szydłowskiej, która udzieliła odpowiedzi na zapytanie radnego dotyczące wydania folderu Powiatu w 2008 r. Poinformowała, że w 2008 r. planuje się wydanie 32 stronicowego folderu Powiatu Sokólskiego w języku polski i angielskim, w nakładzie 5000 egzemplarzy, którego koszt wyniesie około 30 000 zł. Dodała, że zamówienie nakładu w mniejszej ilości, np. 2000 egz. kosztowałoby ok. 18 500 zł.

 

Pkt 14

 

Przewodniczący Rady Powiatu Kazimierz Łabieniec poinformował, że z Kurii Metropolitarnej wpłynęło zaproszenie na spotkanie opłatkowe samorządowców w dniu 29 grudnia br. o godz. 15-tej na ul. Słonecznej 5 w Białymstoku.

 

Pkt 15

 

Odbyło się złożenie życzeń świątecznych i noworocznych.

 

Pkt 16

 

Wobec wyczerpania się porządku obrad sesji Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec zamknął obrady XIII sesji Rady Powiatu Sokólskiego o godzinie 12 30.

 

 

Protokółowała

 

Janina Wojciechowska

Przewodniczący Rady

Kazimierz Łabieniec